Astrofotoğrafçılık: Yıldız İzi (Startrail) Fotoğrafları

Bazı gökyüzü fotoğraflarında yıldızların arkalarında dairesel bir iz bıraktığını görürüz. Sanki yıldızlar bir şeyin etrafında dönüyor gibidir.

Bu durum Dünya’nın dönüş hareketinin doğal bir sonucudur. Dünya, kendi ekseni etrafında dönerken yıldızlar da sanki gökyüzünde hareket ediyormuş gibi görünür.

Dünya’nın dönüş eksenine yaklaşık olarak denk gelen Kutup Yıldızı tam olarak bu yüzden gece boyunca hareketsiz kalarak tek bir yönü gösterir (bkz. Kutup Yıldızı Neden Sabittir?). Diğer yıldızlar ise bu eksenin etrafında, yani Kutup Yıldızı'nın etrafında bir dolanma hareketi yapıyor gibi görünür. Fakat unutmamak gerekir ki aslında bu harekete sebep olan şey yıldızların hareketi değil, Dünya’nın kendi etrafındaki dönüşüdür.

Bir yıldız izi fotoğraf çalışması
Bir yıldız izi fotoğraf çalışması. Fotoğraf: Lincoln Harrison

Yıldız izi fotoğrafları da tam olarak bu prensibi kullanır. Eğer fotoğraf makineniz ile uzun pozlama yaparsanız, yeterince uzun pozladığınızda yıldızların bu şekilde bir iz çıkardığını görebilirsiniz. Herhangi bir takip motoru gerektirmediğinden astrofotoğrafçılığa yeni başlamış, fotoğraf makinesi sahibi herkesin uygulayabileceği bir fotoğrafçılık tekniğidir.

Teknik Bilgiler

İhtiyacınız olan şeyler bir DSLR fotoğraf makinesi ve bir üçayak (tripod). Mümkün ise titreşimi engellemek için bir uzaktan kumanda da oldukça faydalı olacaktır. (Ayrıca bkz. Teleskoplar: Kurgu (Kundak) Sistemleri)

Çekilen fotoğraflarda belirgin bir yıldızı izi görebilmek için belirli bir sürenin üzerinde pozlama yapmış olmak gerekir. Bu pozlama tek seferde olmak zorunda değildir, hatta çoğu zaman böyle bir şey mümkün olmadığından, tek kare çekilmemelidir. Bunun yerine örneğin 60’şar saniyelik 30 kare alınarak (60×30″ ile gösterilir), bir yazılım ile bu kareler birleştirilebilir.

Bu işlemi yapan çeşitli yazılımları Google’a “Startrail” yazarak bulabilirsiniz.

İpucu: İzlerin uzama miktarı yaptığınız pozlama süresince belirlenir. Dünya kendi etrafındaki dönüşünü yaklaşık 24 saatte tamamladığı için, yıldızlar kutup yıldızı etrafında 24 saatte bir tur atar. Eğer yıldızların fotoğrafta çeyrek çember çizmesini istiyorsanız toplamda 24/4=6 saat pozlama yapmanız gerekir. Fakat uzun pozlamalarda yıldızların sayısı çok olduğundan, fazla pozlandığında birbirlerini tamamladıkları için fotoğrafta bir sürü çember çizmişler gibi görünür. Dolayısıyla çoğunlukla bu kadar fazla pozlama yapmanıza gerek kalmaz.

Astrofotoğrafçılık hakkında yukarıda kullandığımız kavramlar hakkında daha detaylı bilgiye ulaşmak için astrofotoğrafçılık yazı dizimizi inceleyebilirsiniz. (Bkz. Astrofotoğrafçılığa Nasıl Başlarım?)

Kapak Görseli: Lincoln Harrison

Yorumlar

yorumlar

Ege Üniversitesi - Astronomi ve Uzay Bilimleri 4. Sınıf Öğrencisi. Özel ilgi alanı kozmoloji. Aynı zamanda matematik, biyoloji ve biyokimya da ilgi alanları. Bunların yanında zaman zaman programlama, 3B modelleme, tasarım, fotoğrafçılık, resim ve satranç ile ilgileniyor.

Ögetay Kayalı 98 makale yazdıÖgetay Kayalı tarafından yazılan tüm makaleleri gör