Popüler BilimBiyoloji

Erişkin Beyinlerin Amigdalasının Yeni Hücreler Ürettiği Keşfedildi!

Bilim insanları, erişkin fare beyinlerinin amigdalasının ilk kez yeni hücreler ürettiğini duyurdu. Bu bulgu, anksiyete ve depresyon gibi durumların daha iyi tedavi edilmesinin yanısıra genel olarak beynin daha iyi anlaşılmasını sağlayabilir.

Amigdala, duygusal yanıtlarımızın birçoğunu, özellikle de korku ile ilgili olanları ele alır ve içindeki kırık bağlantılar, tramva sonrası stres bozukluğu (PTSD) gibi anksiyete sorunlarına yol açabilir.

Avustralya’daki Queensland Üniversitesinden bir ekibe göre beynin amigdaladaki nöronları yenileme yeteneğine sahip olması, bu zihinsel sağlık sorunlarıyla savaşmanın bir yolu.

Queensland Beyin Enstitüsü Ekibinden Pankaj Sah, “Erişkin beyninde yeni nöronların üretildiği daha önce bilinmesine rağmen amigdalada yeni hücrelerin üretildiğini ilk kez keşfetmek heyecan verici” diyor ve devam ediyor; “Keşfimiz, amigdalanın korku ve korku dolu anıları düzenleme rolünü anlamamız açısından muazzam sonuçlar doğuruyor.

Yeni nöronlar üretme süreci olan nörojenez şimdiye kadar sadece erişkin insan beyninin uzun süreli hafızayı kontrol eden ve duygusal tepkilerle ilgilenen kısmı olan hipokampüs ve striatumda görüldü.

Yetişkin nörojenezi ilk olarak 1960’larda kabul edildi, ancak 1990’larda yetişkin farelerdeki bölünebilen ve diğer hücrelere dönüşebilen beyin kök hücrelerinin kısmi keşfi sayesinde daha fazla kabul gördü.

Bu keşif, Queensland Beyin Enstitüsünden bir başka ekip tarafından yapıldı ve o zamandan beri bilim insanları aynı işlemi insanların da yaptığını doğruladılar.

Bu üretim süreci şimdi başka yerlerde de yaşanıyor gibi görünüyor: Araştırmacılar, fareler üzerinde yapılan yeni çalışmalara dayanarak, amigdaladaki aynı kök hücrelerin orijinal haline dönüşebilen, tam işlevli nöronlar olduğunun kanıtını buldular. Şimdi görev, aynı sonuçları insanlarda da bulmak.

Şu anda bu yeni nöronların ne yaptığı veya beynin bunları nasıl kullandığı netleşmiş değil ancak konumlarının ilginç olması bunu daha fazla çalışma yapmaya değer kılıyor.

Sırları yavaş yavaş açılsa da beynimiz hakkında henüz bilmediğimiz çok şey var. Örneğin, Nörojenezin ilerlemesi, içki içmekten vazgeçme sürecini tersine çevirmesine rağmen, içki hakkındaki bir oturumun işlemi yavaşlattığını biliyoruz.

Bu arada, Temmuz ayında yayınlanan bir çalışma, beynin içine kök hücre yerleştirmenin farelerin ömrünü uzatmaya yardımcı olabileceğini gösterdi ve benzer bir yaklaşımın da olumlu bir etkisi mümkün olabilir.

Amigdalada yeni hücrelerin üretimini teşvik etme yollarını bulmak, korku, anksiyete, tramva sonrası stres bozukluğu (PTSD) ve depresyonun tedavisine ilişkin bizlere yeni yollar sunabilir” diyor, ekipten Dhanisova Jhaveri.

Aysel Bozan

1. Nature, “Evidence for newly generated interneurons in the basolateral amygdala of adult mice”  <http://www.nature.com/mp/journal/vaop/ncurrent/full/mp2017134a.html?foxtrotcallback=true>

2. ScienceAlert, “The Adult Brain Can Regenerate Neurons in an Unexpected Area, Says New Study” <http://www.sciencealert.com/our-brains-produce-new-cells-in-more-areas-than-we-thought-study-says>

Rasyonalist anonim hesabı. Eskiden Rasyonalist üyesi olup ayrılan ya da dışarıdan yazı gönderenlerin içerikleri ile Rasyonalist ekibinin duyuruları yer almaktadır.