Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 20/03/21

20 Mart 2021

Aslan Üçlüsü

Görsel & Telif : Francis Bozon

Açıklama: Bu popüler üçlü, Mart ekinoksunda ve kuzey yarım kürenin baharında akşamın erken saatlerinde gökyüzünde görünüyor. Üç muhteşem galaksiden oluşan ve Aslan Üçlüsü olarak bilinen grup, Aslan takımyıldızında bulunuyor. Görselde, galaksilerin üçü de tek bir astronomik görüş alanını paylaşıyor. Sıradan teleskoplarla görüntülendiğinde bile kalabalığı memnun eden bu üçlü, tek tek NGC 3628 (sağda), M66 (üst solda) ve M65 (altta) olarak isimlendirilir. Hepsi büyük sarmal galaksi olmasına rağmen birbirlerine benzememe eğilimindedirler. Bunun sebebi ise galaksi disklerinin görüş açımıza göre farklı açılarda olmasıdır. NGC 3628 aynı zamanda Hamburger Galaksisi olarak da bilinir. Kabarık galaksi düzlemini kesen belirsiz toz şeritleriyle yandan görülmekte. M66 ve M65 disklerinin ikisi de sarmal yapıları gösterecek kadar eğime sahiptir. Grupta galaksiler arasındaki kütle çekimsel etkileşimler, NGC 3628’in gelgit kuyrukları ile bozulmuş, kabarmış diski ve M66’nın çekilmiş sarmal kolları gibi açık işaretler gösteriyor. Bölgenin bu muhteşem görüntüsü, gökyüzünde 1 dereceden fazla (iki dolunay) yer kaplıyor. Tahmini 30 milyon ışık yılı uzaklığında bulunan üçlü yarım milyon ışık yılı genişliğinde bir alanı kapsıyor. Elbette, artı şeklinde görülen ön plandaki yıldızlar kendi galaksimiz Samanyolu içerisinde yer alıyor.

Yarının görseli: antikythera