20.9 C
İstanbul
19 Ağustos 2019
Popüler Bilim

Türkiye’de Bulunan Antik Oymalar Dünya’ya Çarpan Kuyruklu Yıldızı Gösteriyor!

Türkiye’deki bir arkeolojik alanda bulunan taş üzerine oyulmuş antik simgeler, 13.000 yıl önce yaşanan ve mini bir buz çağını tetikleyen yıkıcı kuyruklu yıldız darbesinin hikayesini anlatıyor.

Mediterranean Archaeology and Archaeometry’de yayımlanan araştırmaya göre, Akbaba Taşı adıyla bilinen oymalardan elde edilen kanıtlar M. Ö. 1100 yılları civarında kuyruklu yıldız parçalarının Dünya’ya çarptığını ortaya koyuyor.

Oymalar arasında görülen başsız adam şeklinin felaketi ve yaşanan can kayıplarını sembolize ettiği düşünülüyor.

Çalışma yapılan alan Türkiye’nin güneydoğusundaki Göbeklitepe’de yer almakta; uzmanlar bölgenin antik bir gözlemevi olabileceğini belirtiyorlar.

Oymalarda bulunan ve astronomik simgeler olarak yorumlanan hayvan şekillerinin yıldız şablonlarıyla eşleştirilmesinde ve olayın tarihinin M.Ö. 10950 olarak belirlenmesinde bilgisayar yazılımı kullanıldı.

Araştırmada bahsi geçen olaya yönelik bir başka kanıt olarak aynı zaman diliminde Grönland buzulunda da bir çarpma yaşandığına dair bulgulara rastlanması gösteriliyor.

Yaşanan bu felaket muhtemelen iç güneş sistemindeki devasa bir kuyruklu yıldızın dağılmasından kaynaklandı ve 1000 yıldan daha uzun süre etkili olan soğuk iklim koşullarının ortaya çıkmasına yol açtı.

Tarihteki en kötü gün

Edinburgh Üniversitesi’nden araştırmacı Martin Sweatman, “Görünen o ki Göbeklitepe diğer işlevlerinin yanı sıra gökyüzünü izlemek amacıyla kullanılan bir gözlemeviydi.” diyor. “Göbeklitepe’nin sütunlarından birisinin yaşanan bu felakete; muhtemelen Buz Devri’nin sonundan bu yana yaşanan en kötü güne dair bir anıt olarak yapıldığı görülüyor.”

Oymaların Göbeklitepe halkı için bin yıl boyunca önemini sürdürdüğüne dikkat çeken bilim insanları bu durumu, yaşanan olayın çok ciddi ve uzun süreli etkileri olduğunun göstergesi olarak kabul ediyor.

Sütunlarda yer alan simgelerden bazıları, yazının ilkel bir biçimini kullanan eski astronomların Dünya’nın dönüş ekseninde yaşanan uzun vadeli değişimleri kayıt altına aldığını gösteriyor.

Yapılan keşif ayrıca Dünya’nın daha önce birçok kez yaşadığı kuyrukluyıldız çarpmalarının gezegenin yörüngesi ile kuyrukluyıldız parçalarının oluşturduğu halkaların kesişmesinden kaynaklandığına dair teoriyi destekliyor.

Çeviri: Mümin Can