Popüler BilimEvren

Simülasyonlar Bir Uygarlığın Galaksiye Hızla Yayılabileceğini Gösteriyor

Geçtiğimiz günlerde RNAAS’de yayınlanan bir çalışma, gelişmiş bir uygarlığın galaksiye nasıl hızlıca yayılabileceğini ortaya koydu. Bu çalışmada, Kardashev ölçeğinde Tip II olarak değerlendirilen ve ait olduğu yıldız sisteminin enerjisini efektif bir şekilde kullanabilen bir medeniyetin, galaksi ölçeğine yayılmasının beklenenden çok daha kolay olduğu görülüyor. Üstelik bu yolculuk için ışık hızından çok düşük hızlarda seyahat etmek bile yeterli.

Çoğu zaman galaksimiz içerisinde seyahatle ilgili düşüncelere kapılırken devasa mesafeleri ve ışık hızında bile bu mesafeleri kat etmemizin ne kadar uzun süreceğini aklımıza getirsek de bu pek gerekli olmayabilir. Daha önce de anlattığımız sarmal galaksilerin dönüşlerindeki yapısal farklılık, bazı yıldızlara zaman zaman daha yakın olmamıza olanak tanıyor. Bir başka deyişle, galaksinin dönüş hareketi, diğer yıldızlara seyahat etmemizi kolaylaştırıyor. Böylece, klasik sayılabilecek hızlarda hareket eden keşif araçlarıyla, tüm galaksiye beklenenden çok daha kısa sürede yayılmak mümkün olabilir.

Çalışmada paylaşılan aşağıdaki simülasyonda bu durumun nasıl gerçekleşeceği ortaya koyulmuş. Beyaz noktalar yerleşilmemiş yıldız sistemlerini, mavi küpler kolonizasyon için kullanılan uzay araçlarını ve mor küreler ise yerleşilmiş yıldız sistemlerini gösteriyor.

Özellikle galaksinin merkez bölgelerine yaklaşıktıkça yayılımın hızının çok arttığı görülüyor. Bu durumun nedeni aslında galaksi merkezlerinde neden yüksek ihtimalle süper kütleli kara delik olduğuyla aynı. Çünkü merkezdeki yıldız yoğunluğu çok daha fazla, bir başka deyişle yıldızlar birbirlerine çok daha yakınlar.

Bu nedenle, SETI (Dünya dışı akıllı yaşam) araştırmaları için, galaksi merkezlerine odaklanmak akıllıca bir tutum olabilir.

Çalışma Haziran 2021’de RNAAS’de yayınlandı.

1. Wright, J. T., Carroll-Nellenback, J., Frank, A., & Scharf, C. (2021). The Dynamics of the Transition from Kardashev Type II to Type III Galaxies Favor Technosignature Searches in the Central Regions of Galaxies. Research Notes of the AAS, 5(6), 141. https://doi.org/10.3847/2515-5172/ac0910