Popüler Bilim

Neandertaller, Modern İnsanlardan Daha Derin Nefes Almalarını Sağlayan Diyaframlara Sahiplerdi

Neandarteller sıklıkla geniş-yuvarlak göğüslü, kambur mağara adamları olarak tarif edilirler. Ancak fosilleri üzerine yapılan titiz bir araştırma farklı bir hikaye anlatıyor.

Uluslararası bir araştırma ekibi yaklaşık 60.000 yıl önce ölen erkek bir neandertalin göğüs kafesini ve üst omurgasını yeniden yapılandırdı. Bulgular genel görüşün aksini iddia ediyor; Bu ilkel insanlar, düz omurga ve modern insanlarınkine benzer boyutta göğüs kafeslerine sahip olabilirler.

Neandertaller, karmaşık kültürel adaptasyonlar geçirmiş olmaları nedeniyle modern insanlarla yakından ilişkilendirirler. Ancak Washington Üniversitesinde omurilik enerji bilimi alanında uzman olan antropolojist Patricia Kramer, neandertallerin fiziksel formlarının önemli şekilde faklılık gösterdiğini açıklıyor ve ekliyor;

“Neandertallerin adaptasyonlarını anlamak, kendi evrimsel yolculuğumuzu daha iyi anlamamıza katkı sağlar.”

Ekip, omurga, kalp ve akciğerleri içeren toraks (göğüs) bölgesine odaklandı. Bu bölge, araştırma için özel öneme sahip, çünkü nefes alma ve dengede durma hakkında bilgiler sunabiliyor. Yaklaşık 150 yıl önce ilk neandertal kalıntıları bulunduğundan beri, bilim insanları neandertal toraksının boyutunu ve şeklini tartışıyorlar. Şanslıyız ki omurgası ve göğüs kafesi önemli derecede korunmuş bir neandertal örneği var. Bu örnek günümüze kadar ortaya çıkarılan en eksiksiz neandertal iskeletlerinden biri ve Kebara 2 veya Moshe olarak biliniyor. 1983’te Kuzey İsrail’in Carmel dağı çevresinde bulunan bu neandertal iskeleti, araştırmacıların modellemeye koyduğu iskeletin ta kendisi.

İsrail’deki Bar Ilan Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olan Alon Barash, “Bu çok titiz bir çalışmaydı” diyor ve ekliyor:

“Her bir omurun ve kaburga parçalarının hepsini tek tek bilgisayar tomografisiyle taradık ve 3D olarak tekrar birleştirdik.”

Genellikle neandertallerin daha büyük göğüs ve akciğerlerle birlikte insanlardan daha kısa boylu ama sağlam yapılı olduğu varsayılır. Ancak bu yeni araştırma, neandertal toraksının sadece dipte birazcık geniş olması dışında hemen hemen aynı boyutta olduklarını ortaya çıkardı.

Bu, neandertallerin benzer büyüklükte bir göğüse sahip olsa da aslında daha büyük bir diyaframa sahip olduklarını gösteriyor. Araştırmacılar bunun neandertallerin modern insanlardan daha fazla nefes alıp vermesine izin vereceğini düşünüyorlar.

Ono Academic College uzman yazarı Ella Been; “Neandertallerin geniş alt toraksları ve kaburgalarının yatay yönelimi neandertallerin nefes almak için diyaframlarını daha fazla kullandıklarını ortaya çıkardı. Öte yandan modern insanlar nefes almak için hem diyaframa hem de göğüs kafesinin genişlemesine bağlılar.” diyor

Neandertallerin nasıl nefes aldıkları ve neden daha güçlü akciğerlere ihtiyaç duydukları gibi cevapsız bırakılmış birçok soruyla birlikte, yazarlar bulguların büyük sürprizlerle dolu olduğunu söylüyorlar.

Çalışma, aynı ekip tarafından yapılan ve Moshe’nin omurgalarını yeniden oluşturan önceki çalışmaya da katkıda bulunuyor. O dönemde, bu model neandertallerde sadece dik bir duruş olasılığını teyit etmemiş, aynı zamanda modern insanlardakinden daha dik bir omurgaya sahip olduklarını bulmuştu. Bununla birlikte, bu iki model neandertal fizyolojisi teorilerinin güncellenmesi açısından önemli adımlar.

Çalışmada görev alan antropolojist Kramer; “Farklı parçaların tüm permütasyonları boyunca düşünmek, tüm parçaları olmayan bir yapboz gibiydi” diyor.

Çeviren: Hüseyin Keskin
Düzenleyen: Kemal Cihat Toprakçı

1. Neanderthals Had Chests That Allowed Them to Take Much Deeper Breaths Than Modern Humans
<https://www.sciencealert.com/neanderthals-may-have-stood-straighter-breathed-deeper-modern-humans>

Kemal Cihat Toprakçı

Akdeniz Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı lisans öğrencisidir. Karaman doğumlu olup, bilime ve özellikle astronomiye küçük yaşlardan beri ilgi duyan yazar bugüne kadar Türkiye'nin pek çok bilim - astronomi platformunda yönetici, yazar veya editör olarak görev almış, bu platformlarda popüler bilim yazıları yayınlamıştır.