Popüler BilimBiyolojiCanlılıkSanatTeknolojiYaşam

Koronavirüsün sesini duymaya hazır mısınız?

Geçtiğimiz günlerde bilim insanları, koronavirüsün yapısını bir melodi haline getirdi.

Tüm dünyada 1 milyon enfeksiyona ve on binlerce ölüme neden olan koronavirüs ile ilgili birçok fotoğraf görmüşsünüzdür. Geçtiğimiz günlerde, bilim insanları bu virüsü görmemizin yanında onu duymanın da bir yolunu buldular. Nasıl mı? Ünlü S proteinlerinin (spike proteini) yapısından bir melodi oluşturarak.

Koronavirüsün Sesi

Koronavirüsün sesi

Duyduğunuz tüm sesler; çan sesleri, tıngırtılar, araya giren flüt sesi virüsün yüzeyinde bulunan ve hücre zarına bağlanmasına neden olan S protein zincirlerinin  (spike proteini) farklı yönlerini temsil etmektedir.  Tüm proteinlerde olduğu gibi, sivri uçlar amino asitlerin kombinasyonlarından oluşmaktadır. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü bilim insanları, “sonifikasyon” adı verilen yeni bir yöntem kullanarak her aminoaside müzikal anlamda farklı farklı notalar verdiler ve tüm proteini bir “partisyona” ¹ dönüştürdüler.

Ancak normalde, bu aminoasitler bir sarmal şeklinde kıvrılma veya bir tabakaya uzanma eğilimindedir. Araştırmacılar, bu özellikleri notaların sürelerini ve şiddetini değiştirerek yakalamış oldu. Isıya bağlı moleküler titreşimler de kendi seslerini oluşturdu.

Peki bilim insanları neden bir virüsü melodi haline dönüştürdü? Bu yeni yöntemle beraber bilim insanları, sadece bu yapıtaşlarına karşılık gelen müzik dizilerini bularak protein üzerindeki antikorların veya ilaçların bağlanabileceği yerleri keşfedebilir. Araştırmacılar, bu yöntemin moleküler modelleme gibi proteinleri incelemek için kullanılan geleneksel yöntemlerden çok daha hızlı ve daha anlaşılır bir yöntem olduğunu söylüyor. S proteinlerinin (spike proteini) müzikal sekansını ² , diğer sonifiye proteinlerin geniş veritabanıyla karşılaştırarak, ileri dönemlerde sivri uca yapışabilen bir virüsün bulunması halinde bu virüsün bir hücreye bulaşmasının önlenebileceğini ekliyorlar.

Enstrüman seçimine gelirsek, onlar tamamen araştırmacıların keyfine kalmış.

¹ Bir orkestra eserinde bölümlerin bütününü içine alan nota defteri.

² Müzikte, bir melodi veya ritim motifinin gamın değişik derecelerinde tekrarı.

Çeviri: Gamze Korkmaz

Referans:
1. Sciencemag, “Scientists have turned the structure of the coronavirus into music”
www.sciencemag.org/news/2020/04/scientists-have-turned-structure-coronavirus-music

Tanım Referansı: https://sozluk.gov.tr/

Etiketler
Daha Fazla Göster

Gamze Korkmaz

Dokuz Eylül Üniversitesi Mütercim Tercümanlık öğrencisi. Sosyal hayatı ve çeviri yapmayı seviyor.