27 C
23 Ağustos 2019
Biyoloji Popüler Bilim Yaşam

Korkunç Bir Deney Daha!

Depresyonun Tespiti
Farelerin genetik ve fiziksel özellikleri, onları kanserden gribe kadar birçok insan hastalığı ve rahatsızlığı için ideal modeller haline getirmektedir. Günümüzde, küçük kemirgenler tıbbi araştırmaların o kadar odak noktası haline geldi ki bazıları onları ‘kuyruklu deney tüpleri’ olarak tanımlamaya başladı.

Ancak çalışmalar, depresyon konusunda hayvanları kullanmanın oldukça zor olduğunu göstermiştir. Bilim insanları, farelerin depresyonları konusunda pek bir şey söyleyemiyorlar ve bugünlerde onlarca yıldır en iyi seçenek olarak görülen ve tartışma konusu olan bir deneyden vazgeçmeyi düşünüyorlar.

Korkunç ve Tartışmalı
Zorla yüzme deneyinin amacı adından da anlaşılabiliyor. Bir fare suya koyulur ve yüzmek zorunda bırakılır. Farenin depresif olup olmadığı ise pes etmesinden anlaşılır. Ne kadar çabuk pes ederse o kadar depresif olduğu söylenebilir.

Fikir özetle bu şekildedir. Fakat sıkça alıntı yapılıp yararlanılan bu deney o kadar da tutarlı değildir ve bu da bazı bilim insanlarının bu deneyin tarihinin geçtiği konusundaki fikirlerini güçlendirmektedir.

Bern Üniversitesi’nden davranışsal biyoloji ile ilgii çalışmalar yapan Hanno Würbel Nature’a yaptığı açıklamada artık bilim insanlarının bu gibi deneyleri yapmaması gerektiğini düşündüğünü belirtti. “Bana kalırsa, bu düpedüz kötü bilim” diye ekledi.

Üstelik Başarısız
Temmuz ayının başlarında, Hayvanlara Etik Muamele hareketinin savunucuları tarafından ABD Ulusal Ruh Sağlığı Enstitüsüne, yapılan bu deneylerin durdurulması gerektiği konusunda bir mektup yazıldı.

Ancak NIMH Direktörü Joshua Gordon, anlatılanları kabul etmesine rağmen bu deneylerin kullanımını minimumda tutmaya çalıştıklarını fakat bazı önemli araştırma konularında oldukça önemli cevaplar içerebileceklerini söyledi.

Daha fazlası için: Depresyon konusundaki araştırmalar için fare yüzme testleri gözden geçiriliyor.

Depresyon hakkında daha fazlası: Beynin bu kısmını uyarmak depresyon belirtilerini azaltıyor!

Çeviri: Ayşe Ege Palaz