APOD/NASA: Lale ve Kuğu X-1

29 Temmuz 2021

Lale ve Kuğu

Lale ve Kuğu X-1

Görsel Telif: Carlos Uriarte

Açıklama: Teleskoptan alınan bu uzun görüş alanı, bulutsular yönünden zengin takımyıldız Kuğu yönüne, Samanyolu galaksimizin düzlemine doğru bakıyor. Merkezin üzerindeki parlak yıldızlararası gaz ve toz bulutu, popüler olarak Lale bulutsusu olarak adlandırılır. Aynı zamanda, astronom Stewart Sharpless tarafından oluşturulan 1959 katalogunda Sh2-101 olarak da bulunur. Karmaşık ve güzel Lale bulutsusu, yaklaşık 70 ışık yılı genişliğindedir ve 8.000 ışık yılı uzaklıkta çiçek gibi açar. Hubble paletiyle oluşturulan bu görüntüde, bulutsunun sülfür, hidrojen ve oksijen iyonlarının parıltısı sırasıyla kımızı, yeşil ve mavi renklerle eşleşmiştir. Kuğu OB3’nün kenarındaki “O” sınıfı HDE 227018 yıldızının da dahil olduğu, genç enerjik yıldızlardan kaynaklanan mor ötesi ışıma, atomları iyonlaştırarak Lale bulutsusunun parıldamasına güç sağlar. Ayrıca görüş alanında, Dünya gezegeninin göklerindeki en güçlü X-ışını kaynaklarından biri olan mikro kuasar Kuğu X-1 yer alıyor. Bir kara deliğin yığılma diskinden gelen jetler tarafından güçlendirilen, soluk mavi renkli kavisli şok cephesi, kozmik Lale’nin yaprakları üzerinde görülmekte.

Yarının görseli: Satürn ışığı