12.5 C
İstanbul
20 Kasım 2018
Popüler Bilim

Kanıtlar Efsanevi Kocaayakların Aslında Ayılar Olduğunu Gösteriyor

Yukarıdaki kahverengi Himalaya ayısı, açıkça ayı gibi görünse de, genetik analizler hayvanın zaman zaman kocaayak ile karıştırıldığını gösteriyor.

Kocaayak olarak adlandırılan büyük, tüylü iki ayaklı efsanelerin zemini o kadar da gizemli olmayan ayılara dayanıyor.

Araştırmacılar, 29 Kasım tarihli Kraliyet Derneği bildirisinde; dağda yaşayan kocaayaklardan olduğu bilinen kürk, kemikler ve dişler gibi sekiz kalıntı örneğinin aslında Himalayalar’da yaşayan farklı ayı türlerinden olduğunu bildirdi. Dokuzuncu kalıntının ise bir köpekten geldiği ortaya çıktı.

“Kocaayak” DNA’sının daha küçük parçacıklarının önceki analizleri tartışmalara yol açtı. Yeni bir araştırmada, “kocaayak” DNA’sının daha büyük parçacıklarına bakılıyor ve söz konusu kocaayaklardan alınan mitokondriyal genomlar analiz edilerek bunlar; kutup ayısı, kahverengi Tibet ayısı dahil olmak üzere çeşitli ayı türlerinin mitokondriyal genomlarıyla karşılaştırılıyor.

Sonuçlar ayrıca Tibet Yaylası’nda yaşayan farklı ayı türleri arasındaki genetik ilişkilere yeni bir bakış açısı getiriyor. Bu da bu nadir alttürleri koruma yolunda bize rehber oluyor. Verilere göre Himalaya kahverengi ayıları, 660.000 yıl önce bir buzul çağında, diğer kahverengi ayılardan ayrılan ve ayrı bir tür haline gelen ilk gruplardı.

Öte yandan kahverengi Tibet ayıları, Avrasya ve Kuzey Amerika’daki akrabalarıyla daha yakın bir ortak ataya sahipler. Yaklaşık 340.000 yıl önce bölgeye göç etmiş olsalar da engebeli araziler ve dağlar yüzünden kahverengi Himalaya ayılarından ayrı kaldılar.

Çeviri: Ayşe Ege Palaz

Referanslar:

1.ScienceNews, “Here’s yet more evidence that the mythical yeti was probably a bear”
<https://www.sciencenews.org/blog/science-ticker/yeti-himalayan-brown-bear>

Bize destek olarak daha çok içerik üretmemize katkıda bulunun!