Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 01/10/20

1 Ekim 2020

Mars

Solis Lacus: Mars’ın Gözü
Görsel & Telif: Damian Peach

Açıklama: Dünya gezegeninin etrafındaki teleskoplar Mars’ı seyrederken, Kızıl Gezegen gökyüzünde gitgide parlaklaşıyor ve 13 Ekim’de gerçekleşecek olan 2020 yılının karşı konumuna yaklaşıyor. Kızıl Gezegen’in 22 Eylül’de çekilmiş bu görüntüsünde Mars da seyrediyor gibi görünüyor. Mars’ın diski, yeryüzündeki teleskoplar için neredeyse maksimum görünen boyutuna yakın ve dolunayın görünen çapının 1/80’inden daha az. Altta mevsimsel olarak küçülen güney kutup başlığı ve yukarıda puslu kuzey bulutları görülüyor. Yuvarlak ve karanlık albedo yapıdaki Solis Lacus (Güneş Gölü), diskin merkezinin hemen solunda ve altındadır. Valles Marineris’in güneyindeki aydınlık bir alanla çevrili Solis Lacus, Mars’ın Gözü olarak ünlenmiş gezegen büyüklüğünde bir göz bebeği gibi görünüyor. 20. yüzyılın başlarında, gayretli bir astronom olan Mars gözlemcisi Percival Lowell, Kızıl Gezegen çizimlerinde resmettiği kanalların birleşimi ile Mars’ın Gözü’nü ilişkilendirdi. Mars’ın Gözü’nün boyut ve şeklindeki gözle görülür değişiklikler, yüzeyin yüksek çözünürlüklü görüntüleri sayesinde, Mars’ın ince atmosferindeki rüzgarların taşıdığı tozdan kaynaklandığı artık anlaşıldı.

Yarının görseli: hasat Ay’ı