20.4 C
İstanbul
13 Kasım 2019
Popüler Bilim

Japonya’dan Çığır Açacak İnsan-Hayvan Melezi Deneyine Onay

Kök hücre biyoloğu  Hiromitsu Nakauchi on yıldan fazla zamandır bu anı bekliyordu.

Yıllar süren planlamanın ardından, inatçı araştırmacı sonunda hükümetten bilimsel çalışmaların en tartışmalılarından biri için onay aldı: İnsan-hayvan embriyo deneyleri.

Etik açıdan endişe duyulan bu uygulamalar birçok ülke tarafından kısıtlanır, kaynakları durdurulur veya tamamen yasaklanırken Japonya artık resmi olarak Pandora’nın kutusunun kapağını kaldırıyor.

Bu yılın başlarında sadece melez embriyoların taşıyıcı hayvanlara nakledilmesini değil, aynı zamanda bunun sonuçlandırılmasını da yasal hale getirdi.

Tokyo Üniversitesi ve Stanford Üniversitesi kök hücre araştırmacısı olarak Nakauchi, koyun ve domuz gibi hayvanlarda uyarlanmış insan organları yetiştirme rüyasının peşinde ülkeden ülkeye gezdi.

Yalnızca Birleşik Devletler’de nakil bekleyen 116000’den fazla hastayla Nakauchi fikrinin birçok insanın hayatını değiştireceğini umuyor.

Bu asıl hedef hala çok uzakta ama araştırmasındaki bir sonraki adım için en azından Japonya’daki devlet yetkilileri tarafından yeşil ışık yakıldı. 2014’teki yasaktan beri hükümet onayı alan ilk araştırmacı olarak Nakauchi, işleri ağırdan alarak halkın anlayışını ve güvenini sağlamayı planlıyor.

The Asahi Shimbun’a yaptığı açıklamada Nakauchi, “Hemen insan organları üretmeyi beklemiyoruz ama bu noktaya kadar ulaştığımız bilgiler araştırmayı ilerletmemizi mümkün kılacak.” diyor.

Deneyler insanlardan alınan pluripotent kök hücreleri sıçan ve fare embriyolarına enjekte ederek başlayacak. Bunların hepsi pankreas oluşturamayacak şekilde genetik olarak manipüle edilmiş olacak.

Hedef kemirgen embriyolarını insan hücrelerinden pankreas oluşturmak için kullanmak. İki yıldır ekip, bu kemirgenlerin gelişimini ve büyümesini izleyip süreç esnasında organlarını ve beyinlerini dikkatli bir şekilde gözlemeyi planlıyor. Ancak bundan sonra araştırmacılar aynısını domuzlarda yapmak için izin isteyecekler.

Geçmişte insan-hayvan embriyoları -domuz insan embriyoları ve koyun insan embriyoları gibi- yaratılmış olsa da sürecin sonlandırılmasına daha önce izin verilmemişti.

Bu tür araştırma merkezlerindeki en büyük endişelerden birisi insan hücrelerinin tam olarak hayvanda nereye gideceği ve bir kere enjekte edildiğinde ne tür hücreler geliştirebileceği.

Nakauchi ve ekibi bu işlemin sadece pankreasları hedeflemesine çalışırlarken eğer kemirgen beyninin yüzde otuzundan fazlasının insan hücresi olduğunu tespit ederlerse deneyi askıya alacaklar. Bunlar hükümetin insanlaştırılmış hayvan ortaya çıkmasını önlemek için koyduğu şartlar.

Bununla birlikte Nakauchi böyle bir şey olacağını düşünmüyor. Geçen sene o ve Stanford’daki iş arkadaşları başarılı bir şekilde ilk insan-koyun embriyosunu yaptılar. 28 gün sonra yok edilmiş olsa da melez çok az insan hücresi -10000’de 1 ya da daha az- içeriyordu.

Nakauchi, “İnsan hücrelerinin sadece belirli organların üretimine katkı vermesini sağlamaya çabalıyoruz. Yeni, hedefe yönelik organ üretimiyle insan hücrelerinin istemediğimiz yerlere dahil olmasından endişelenmemize gerek yok, yani etik açıdan çok az kaygı verecek durum var.” diyerek duruma açıklık getiriyor.

Çeviri: Mümin Can