Popüler BilimEvrenTeknoloji

Evrenin Ürkütücü Sesi

NASA, Hubble’ın çektiği bir fotoğrafı müziğe dönüştürdü ve sonuç gerçekten şaşırtıcı.

Evren harikulade bir yer!  Keşfedilecek uçsuz bucaksız gezegenlerle, henüz açığa kavuşturulmamış gizemlerle, ve hatta kara deliklerin üflediği süper baloncuklarla dolu.

Fakat uzayın sahip olmadığı bir özellik var ki o da gürültü. Dünya’daki hava molekülleri, sesleri duymamızı sağlar fakat bu moleküller, uzayda bulunmuyor bundan dolayı da uzayda tam bir sessizlik hakim.

Neyse ki bu sessizlik, NASA’nın uzayın sessizliğinden bir ses oluşturmasına engel olmamış. NASA, yukarıda Hubble Uzay Teleskobu tarafından çekilen görüntüyü sese dönüştürmüş. NASA’nın bu proje için kullandığı görüntü, Hubble’ın Gelişmiş Ölçüm Kamerası ile Geniş Alan Kamerası 3 tarafından geçen yılın Ağustos ayında çekilmiş.

Evet! Artık müziğin, podcast’lerin veya sesli kitapların yanında dinleyebileceğiniz yeni şey daha var: Hubble görüntüleri.

Hubble’la çalışan ekip, tüm görsele serpilmiş galaksi sayısından dolayı bu görüntüyü “galaktik bir hazine sandığı” olarak adlandırıyor. NASA, görüntüye ilişkin yaptığı bir açıklamada bir galaksinin görünen her noktasının, sayısız miktarda yıldıza ev sahipliği yaptığını söylüyor.

Evine yakın olan birkaç yıldız, en önde ışıl ışıl parlarken; devasa bir galaksi kümesi ise görüntünün tam ortasında. Bunların hepsi de kütleçekim kuvvetiyle bir arada tutulan, belki de binlerce galaksiden meydana gelen uçsuz bucaksız bir koleksiyon.

Fakat görüntü her ne kadar güzel olsa da; ürkütücü bir müzik bestesine dönüştürüldüğü zaman, başka bir seviyeye geçiyor.

Sese dönüştürülen görüntüyü oluşturan ekip, görüntüdeki farklı bölge ve ögelerin farklı sesleri temsil ettiğini söylüyor. Yıldızlar ve galaksiler, kısa ve net seslerle temsil edilirken; sarmal şekildeki galaksiler daha karmaşık ve uzun notalar çıkarıyor.

NASA, videoyu şu şekilde açıklıyor: “Zaman soldan sağa doğru akıyor ve sesin frekansı düşükten yükseğe doğru değişerek, 30’dan 1.000 hertze ulaşıyor. Görüntünün altına yakın yerlerdeki nesneler daha düşük notalardayken, üst kısma yakın olanlar daha yüksek notalara çıkıyor.”

Ayrıca bu görüntünün ‘sesi’, en başta kulağa biraz ürkütücü gelse de; ses, orta kısma doğru yer alan ve RXC J0142.9+4438 olarak adlandırılan bir galaksi kümesine geldiğinde gayet güzel bir melodi ortaya çıkıyor.

“Görüntünün merkezine yakın olan daha yoğun galaksiler, videonun yarısına gelindiğinde orta seviyeli tonlardan oluşan güzel bir melodi meydana getiriyor.”

O halde işte size, evrenin keyfini çıkarmanın başka bir yolu daha!

Çeviri: Gamze KORKMAZ

Meraklısına:

Referans:
1.ScienceAlert, “NASA Has Translated a Hubble Photo Into Music, And It’s Absolutely Terrifying”

Gamze Korkmaz

Rasyonalist çevirmen. Dokuz Eylül Üniversitesi (DEÜ) Mütercim Tercümanlık lisans öğrencisi.