APOD/NASA: Sagittarius Üçlüsü

26 Nisan 2021

GabrielSantos M8 M20 APOD/NASA: Sagittarius Üçlüsü

Sagittarius Üçlüsü

Görsel Telif: Gabriel Rodrigues Santos

Açıklama: Sagittarius (Yay) takım yıldızında yer alan bu üç parlak bulutsu, teleskoplarla sıklıkla gösterilen hedefler arasındadır ve aynı zamanda Samanyolu’nun merkez bölgesinin en yoğun yıldızlı bölgelerinden biridir. Hatta 18. yüzyılda yaşamış ulan kozmik turist Charles Messier bunlardan ikisini kataloglamıştır: M8, görselde merkezin sağ altında yer alan büyük bulutsu ve M20 ise görselin üstünde yer alan renkli bulutsu. M8’in solunda yer alan ve büyük bulutsudan karanlık toz bulutuyla ayrılmış olan üçüncü bölge aynı zamanda bir emisyon (salma) bölgesi olan NGC 6559‘dur. Bu yıldız oluşum bölgelerinin üçü de yaklaşık 5000 ışık yılı uzaklıkta yer alır. 100 ışık yılından daha geniş bir açıklığa sahip olan M8, aynı zamanda Lagoon (Deniz Kulağı) bulutsusu olarak da bilinir. M20’nin bilinen popüler adı ise Trifid’dir (Üç Boğumludur). Emisyon (salma) bölgesindeki baskın kırmızı renk, parlayan hidrojendir. Buna karşın olarak Trifid’de görünen mavi tonlar ise o bölgede bulunan tozlardan yansıyan yıldız ışığıdır. Bu geniş yıldızlararası manzara, gökyüzünde yaklaşık 4 derecelik, yani yaklaşık 8 dolunaylık bir alanı kaplar.

Yarının görseli: yıldız parçalayıcı