11.5 C
İstanbul
18 Kasım 2018
Astronomi Evren Popüler Bilim

Bir Süpernova Patlaması Canlı Canlı Görüntülendi!

Amatör bir gökbilimci, gökyüzü fotoğraflarını tam çektiği sırada bir süpernova patlaması gerçekleşti. Araştırmacılar bu muazzam patlamayla hemen ilgilenerek fotoğraflarını çekmeyi başardılar.

20 Eylül 2016’da Victor Buso, yeni fotoğraf makinesini test etmek amacıyla, bizden yaklaşık 80 milyon ışık yılı uzaklıkta yer alan NGC 613 galaksisisin fotoğrafını çekiyordu. Detaylı bir fotoğraf elde etmek için 20 saniyelik karelerin birleştirilmesinden oluşturulan, toplamda 90 dakikalık bir fotoğraf dizisini çekmeye karar vermişti. İşte tam bu kareleri çektiği sırada, birden olanlar oldu ve bir süpernova patlaması gerçekleşti.

Buso görüntüleri derhal inceleyip Melina Bersten ve Arjantin Astrofizik Enstitüsündeki meslektaşları ile temasa geçti. Onlar da görüntüleri hemen tüm dünyadaki meslektaşlarıyla paylaştılar. Birdenbire, Lick ve Keck gibi gözlemevleri teleskoplarını bu yeni keşfedilen olaya çevirdi.

NGC 613 galaksisi. İşaretli yerde gösterilen, söz konusu süpernova patlaması. Referans: Carnegie Institution for Science/ Las Campanas Observatory/ UC Berkeley.

Keşfi takip eden astronom Alex Filippenko, yaptığı açıklamada “Profesyonel gökbilimciler böyle bir olayı uzun zamandır araştırıyorlar” dedi. Yıldızların patlamaya başladığı bu ilk andan itibaren yapılan gözlemler, bizlere başka yollarla edinemediğimiz bilgiler sağlar.

Buso’nun gözlemlerine ve teorik modellerine dayanarak, gökbilimciler teknik olarak SN 2016gkg olarak adlandırılan bu patlamanın arkasındaki yıldızın aslında Güneş’ten 20 kat daha kütleli olduğunu tahmin ediyorlardı. Ancak patlama zamanı geldiğinde, sadece 5 Güneş kütlesine sahip olduğu tespit edildi. Gökbilimciler başka bir yıldızın asıl yıldızdan madde çalmış olabileceğini düşünüyorlar.

Araştırmacılar, Buso’nun gözlemleri sayesinde cismin parlaklığının her gün %40 gibi büyük bir oranda arttığını tahmin ediyor. Artış tam bir gün sürmedi, ama yine de etkileyici bir miktarda gerçekleşti. Bu durum Plüton gibi aşırı sönük bir cismin (çıplak gözle görülmesi mümkün değildir), 24 saat içinde Güneş kadar parlak bir hale gelmesine benziyor.

Victor Buso tarafından elde edilen, süpernovanın parlama anına dair görüntüler.

Filippenko, “Buso’nun verileri sıra dışı. Bu, amatör ve profesyonel gökbilimciler arasındaki işbirliğinin olağanüstü bir örneğidir” dedi.

Dr. Bersten, Buso’nun böyle bir olayı yakalamasının muhteşem bir şans olduğuna vurgu yaptı. Ona göre, böyle bir olayı yakalama şansı 10 milyonda bir hatta 100 milyon’da birden bile daha düşük olabilir. Yani kozmik bir piyangoyu kazanmak gibi bir şey.

Çeviren: Emre Çağlar
Düzenleyen ve Geliştiren: Ögetay Kayalı

1. IFLScience, Amateur Astronomer Captures the First Light From a Supernova, <http://www.iflscience.com/space/amateur-astronomer-captures-the-first-light-from-a-supernova/>

Bize destek olarak daha çok içerik üretmemize katkıda bulunun!