Popüler BilimEvrenTeknoloji

Ay’ın Jeolojik Haritasını Görmeye Hazır Mısınız?

Ay’daki o parlak ve karanlık lekelerin nasıl oluştuğunu hiç merak ettiniz mi? USGS (Amerika Birleşik Devletleri Jeoloji Araştırmaları Kurumu), uzaydaki en yakın komşumuzun, yani Ay’ın, 4,5 milyar yıllık tarihini açıklamak için güvenilir bir harita yayınladı: Ay’ın ilk kapsamlı jeolojik haritası

Tarihte ilk kez tüm Ay yüzeyi, NASA ile Ay ve Gezegen Enstitüsü ( Lunar and Planetary Institute) arasındaki işbirliği ile, USGS’nin bilim insanları tarafından harita haline getirildi.

“Ay’ın Birleşik Jeolojik Haritası” olarak adlandırılan Ay haritası, gelecekte yapılacak çalışmalar için Ay’ın yüzey jeolojisinin kesin planı olarak işlev görecek ve uluslararası bilim toplulukları, eğitimciler ve herkes için oldukça değerli bir kaynak olacaktır. Dijital harita şu anda online olarak mevcut ve bu harita bizlere, Ay’ın jeolojisini ayrıntılı bir şekilde inceleme olanağı sağlıyor (1: 5.000.000 ölçek).

Şu anki USGS Direktörü ve eski NASA astronotu Jim Reilly, “İnsanlar her zaman Ay’dan ve bizim ona gidip gelmemizden büyüleniyor. Bu nedenle, USGS’nin, gelecekteki çalışmaları için NASA’ya planlamalarında yardımcı olabilecek bir kaynak yarattığını görmek muazzam.” ifadelerini kullandı.

Bu dijital haritayı oluşturmak için bilim insanları, Apollo projesindeki bölgesel bilgilerden ve uydu çalışmalarındaki en güncel bilgilerden yararlandılar. Elimizde bulunan haritalar, güncel bilgiler göz önüne alınarak yeniden çizildi ve böylece önceki gözlemler ve yorumlar da korunmuş oldu. Yeni ve eski verilerin birleştirilmesinin yanı sıra, USGS araştırmacıları Ay’ın stratigrafisina* (kaya katmanlarına) ortak bir ad koydu. Bu adlandırma; kaya isimlerine, tanımlamalarına ve ne kadar eski olduklarına dair bazı tutarsız haritalardan kaynaklanan sorunları da çözmüş oldu.

Ay bilimi ve Ay’a gelecek insan misyonları için bir referans görevi görecek.
Kaynak: NASA

USGS jeoloğu ve baş yazar Corey Fortezzo, bu haritanın onlarca yıl süren bir projenin doruk noktası olduğunu belirterek, Ay’daki bazı alanların keşfinin Ay yüzeyinin geri kalanıyla birleştirilmesi sonucunda yeni bilimsel çalışmalar için hayati bilgiler taşıdığını da ekledi.

Çeviri: Gamze Korkmaz

USGS resmi sayfası:

Referans:
1.Phys, “USGS releases first-ever comprehensive geologic map of the Moon”

Kapak Görseli:

Gamze Korkmaz

Rasyonalist çevirmen. Dokuz Eylül Üniversitesi (DEÜ) Mütercim Tercümanlık lisans öğrencisi.