Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 31/08/20

31 Ağustos 2020

SS 433: Çift Yıldız Mikro Kuasar
Animasyon & Telif: DESYScience Communication Lab

Açıklama: SS 433, bilinen en egzotik yıldız sistemlerinden biridir. Dikkat çekici olmayan adı, Samanyolu’ndaki atomik hidrojene özgü ışıma yapan yıldızların oluşturduğu bir kataloğa dahil edilmesinden kaynaklanıyor. Dikkat çekici olan davranışı ise, jetlerle yığılma diski oluşturan ve bir kara delik veya nötron yıldızı olan yoğun nesneden kaynaklanıyor. SS 433‘ten çıkan jetler ve disk, uzak galaksilerin merkezindeki süper kütleli kara delikleri çevreleyen yapıya benzediğinden, SS 433 bir mikro kuasar olarak kabul edilir. Gözlemsel verilere dayanan paylaşılan animasyonda görselleştirildiği gibi, büyük, sıcak ve normal bir yıldız yoğun nesne ile birlikte yörüngede kilitlenmiştir. Videonun başlangıcında, malzemenin normal yıldızdan kütleçekim ile kopup yığılma diskinin üzerine düştüğü gösterilir. Ayrıca merkezdeki yıldız, iyonize olmuş gazı ışık hızının 1/4’ü hızında birbirine zıt yönlerde uzaya fışkırtıyor. Videonun devamında, yalpalayan jetlerin oluşturduğu genişleyen sarmalın yukarıdan görüntüsü gösteriliyor. Daha da uzak mesafelerden, dağılan jetler bir süpernova kalıntısı olan W50‘nin kalbinin yakınlarında görselleştirilmiştir. İki yıl önce SS 433, Meksika’daki HAWC dedektör dizisi tarafından beklenmedik bir şekilde bulundu. SS 433, alışılmamış bir biçimde yüksek enerjili (TeV mertebesi) gama ışınları yayıyor. Sürprizler devam ediyor, NASA’nın Fermi uydusu tarafından alınan arşivdeki verilerin yapılan son analizleri bir gama ışın kaynağı buldu. Gösterildiği gibi merkezdeki yıldızlardan henüz bilinmeyen nedenlerden dolayı ayrılmış ve 162 günlük bir periyotla (SS 433’ün jet yalpalama periyodu ile aynı) nabız gibi atıp gama ışını üretiyor.

Öğretmenler ve Öğrenciler: APOD’u Sınıfta Kullanmaya Yönelik Fikirler