Astronomi

Astronomik Birim (AB) Nedir?

Hikayenin Öne Çıkanları
  • Tanımı
  • Birim Değerleri
  • Örnekler

Astronomik birim, astronomide çok sık kullanılan uzaklık birimlerinden biridir. Dünya ve Güneş arasındaki mesafe olan yaklaşık 150 milyon kilometrelik mesafeyi ifade eder. Fakat Dünya, Güneş etrafında dolanırken, Güneş’e yaklaşıp uzaklaşmaktadır. Dolayısıyla bu mesafe sabit olmadığından, astronomik birimin değeri, en uzak ve en yakın olduğu değerin ortalaması olarak alınır. Tam değeri 149,597,870,700 metredir.

1 AB = 149,597,870,700 metre

Tanımladığı uzaklık ölçüsü, astronomik ölçeklerde bile oldukça ufak kaldığından, genellikle Güneş sistemi boyutlarındaki tanımlamalarda kullanılır. Örneğin bir gezegenin yıldızına olan uzaklığını astronomik birim cinsinden ifade etmek oldukça akla yatkındır. Böylelikle Dünya’dan alışık olduğumuz mesafeyle bir kıyaslama yapabiliriz.

Sembolik olarak kısaca AB olarak gösterilir, İngilizcede ise AU (astronomical unit) olarak ifade edilir.

Birim Değerleri

• 149,597,870,700 metre
  • 92.955807 milyon mil
  • 499.004 ışık saniyesi (ya da yaklaşık 8.3 ışık dakikası)
  • 4.8481368×10−6  parsek
  • 15.812507×10−6 ışık yılı

Bazı Bilinen Gök Cisimlerinin Astronomik Birim Cinsinden Değerleri

Astronomik Birim Tablo
Referans: https://en.wikipedia.org/wiki/Astronomical_unit

1. Serdar Evren, Ege Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümü, Astronomiye Giriş ders notları

Kapak görseli: Background photo created by mindandi – www.freepik.com

Bu yazı ilk olarak 9 Temmuz 2017 tarihinde yayınlanmıştır.