APOD | Ay’ın Güney Kutbu’ndaki Gölgeler

10 Nisan 2022

Ay'ın Güney Kutbu'

Ay’ın Güney Kutbu’ndaki Gölgeler

Görsel Telif: NASAArizona State U.Lunar Reconnaissance Orbiter

Açıklama: Ay yüzeyinin bu görüntüsü mikroskopla mı elde edildi? Hayır, bu görsel geniş açılı bir kamerayla oluşturulmuş çok zamanlı bir aydınlatma haritasıdır. Bu görseli oluşturmak için Ay Keşif Aracı (Lunar Reconnaissance Orbiter), 6 Ay günü (6 Dünya ayı) boyunca 1700 görüntü topladı. Ay’ın güney kutbunda yer alan bir alanın, farklı açılardan defalarca görüntüsünü topladı. Ortaya çıkan görüntüler, paylaşılan görseldeki haritayı elde edebilmek için istiflendi. Harita, yüzeydeki her noktanın Güneş tarafından aydınlanma yüzdesini temsil ediyor. Haritanın merkezine yakın bir yerde görülen, 19 kilometre çapındaki Shackleton kraterinin tabanının, gölgede kaldığı açıkça görülmekte. Ay’ın güney kutbu, kraterin kenarında saat 9 civarında bulunuyor. Ay’ın güney ve kuzey kutuplarına yakın krater tabanları sürekli olarak gölgede kalırken, dağ zirveleri sürekli Güneş ışığında kalabilir. Gölgeli krater zeminleri su buzu kaynaklarını korurken, güneşli dağ zirveleri Güneş enerjisini toplamak için elverişlidir ve bu yerler gelecekteki istasyonlar için kullanışlıdır.

Yarının görseli: ISS Güneş lekesi

Seda Baştürk

Gökyüzünü, doğayı, teleskopları ve gözlemevlerini çok seven, aynı zamanda bir amatör astronom ve fotoğrafçı olan Seda, DAG (Doğu Anadolu Gözlemevi) Optik ekibinde fizikçi olarak çalışmaktadır.