APOD/NASA: Stephan Beşlisi

18 Aralık 2021

Stephan Beşlisi

Görsel Telif: NASAESAHubble Miras Arşivi;
İşleme & Telif: Bernard Miller

Açıklama: Hubble Miras Arşivi’nden alınan verilerle oluşturulan bu göz alıcı görselde, tanımlanan ilk kompakt galaksi grubu olan Stephan Beşlisi yer alıyor. Yaklaşık 300 milyon ışık yılı uzaklıktaki bu beş galaksiden yalnızca dört tanesi kozmik bir dansa kilitlenmiş durumda. Yine de dışarıda kalan tuhaf galaksiyi fark etmek kolaydır. Birbiri ile etkileşim halinde olan galaksiler, NGC 7319, 7318A, 7318B ve 7317 olarak adlandırılır ve genel olarak sarımsı bir görünüme sahiptir. Ayrıca, yıkıcı kütleçekimsel gelgitlerin etkisi altında büyüyen bu galaksiler, bozulmuş halkalara ve kuyruklara sahip olma eğilimindedirler. Ancak çoğunlukla mavi tonlara sahip olan NGC 7320 galaksisi daha yakındadır, sadece 40 milyon ışık yılı uzaklıktadır ve etkileşim halindeki grubun bir parçası değildir. Stephan Beşlisi, yüksekten uçan Pegasus (Kanatlıat) takımyıldızının sınırları içinde yer alıyor. Etkileşen galaksiler dörtlüsünün tahmini uzaklığına göre bu görüş alanı yaklaşık 500.000 ışık yılı genişliğinde bir alana yayılmıştır. Ancak bu alanın hemen ötesine, yukarıya ve sağa doğru hareket ettiğimizde, astronomlar NGC 7320C isimli başka bir galaksiyi tanımlayabilirler. Bu galaksi 300 milyon ışık yılı uzaklıktadır. Onun da gruba dahil olmasıyla, etkileşimli dörtlü tekrar beşli durumuna gelebilir.

Yarının görseli: bir sırada beş tane