APOD/NASA: Messier 101

27 Kasım 2021

Messier 101

Görsel Telif: NASAESACFHTNOAO;
Teşekkürler – K.Kuntz (GSFC), F.Bresolin (U.Hawaii), J.Trauger (JPL), J.Mould (NOAO), Y.-H.Chu (U. Illinois)

Açıklama: Büyük ve güzel sarmal galaksi M101, Charles Messier’in ünlü kataloğundaki son kayıtlardan biri olsa da en son kayıtlarından biri kesinlikle değildir. Yaklaşık 170.000 ışık yılı genişliğindeki bu muazzam galaksi, Samanyolu galaksimizin neredeyse iki katı büyüklüğündedir. M101 aynı zamanda Lord Rosse’nin 19. yüzyıldan kalma büyük teleskobu Parsontown Leviathan ile gözlenen sarmal bulutsulardan biriydi. 20. ve 21. yüzyılda Hubble Uzay Teleskobu tarafından kaydedilen 51 pozun ve yer tabanlı teleskoplardan elde edilen ekstra verilerin birleştirilmesi ile oluşturulan bu mozaik görselde, M101’in merkez bölgesi yaklaşık 40.000 ışık yılı genişliğindedir. Hubble’dan şimdiye kadar yayınlanan en yüksek çözünürlüklü sarmal galaksi portrelerinden biridir. Bu keskin görsel, galaksinin yıldızlardan ve tozdan oluşan diskinin çarpıcı özelliklerini gösteriyor. Arka plandaki galaksilerden bazıları M101’in içinden doğru görülebilir. Aynı zamanda Fırıldak Galaksisi olarak bilinen M101, kuzey takımyıldızı Büyükayı‘nın sınırları içerisinde yer alıyor ve yaklaşık 25 milyon ışık yılı uzaklıkta bulunuyor.

Yarının görseli: Churyumov-Gerasimenko