APOD/NASA: Optik ve X Işınında Kedi Gözü Bulutsusu

Kedi Gözü

Optik ve X Işınında Kedi Gözü Bulutsusu

Görsel Telif: NASAESAHubble Legacy ArchiveChandra X-ray Obs.;
İşleme & Telif: Rudy Pohl

Açıklama: Bu görsel kimileri için kedi gözü gibi görünüyor. Diğerlerine göre, belki de dev bir kozmik deniz kabuğu gibi. Aslında bilinen en parlak ve en ayrıntılı gezegenimsi bulutsulardan biridir. Güneş benzeri bir yıldızın, ömrünün sonuna yaklaştığında kısa ama görkemli bir evrede iken dışarıya attığı gazdan oluşur. Bu bulutsunun ölmekte olan merkezdeki yıldızı, bir dizi düzenli kasılma ile katmanları dışarıya iterek, dairesel eşmerkezli kabukları oluşturmuş olabilir. Bununla birlikte, güzel, karmaşık ve simetrik olan bu iç yapıların oluşumu iyi anlaşılmamıştır. Paylaşılan görsel, Hubble Uzay Teleskobu’ndan alınan görsel ile yörüngedeki Chandra Gözlemevi tarafından alınan X ışınında alınan görselin dijital olarak birleştirilmiş ve keskinleştirilmiş halidir. Bu harika uzay heykeli, yarım ışık yılı genişliğindedir. Elbette, insanlık bu Kedi Gözü‘ne bakarak Güneş’imizin geleceğini görebilir. Yıldızımız yaklaşık 5 milyar yıl içinde kendi gezegenimsi bulutsusunu oluşturma evresine girmeye mahkumdur.

Dünya dillerinde APOD: ArapçaBulgarcaKatalancaÇince (Pekin), Çince (Tayvan), HırvatçaÇekçeFlemenkçeFransızca,