APOD/NASA: Dans Eden Hayaletler: Aktif Galaksilerden Kıvrımlı Jetler

1 Eylül 2021

Dans Eden Hayaletler Aktif Galaksilerden Kivrimli Jetler APOD/NASA: Dans Eden Hayaletler: Aktif Galaksilerden Kıvrımlı Jetler

Dans Eden Hayaletler: Aktif Galaksilerden Kıvrımlı Jetler

Görsel Telif: Jayanne English & Ray Norris, EMU-ASKAP, DES; Metin: Jayanne English (U. Manitoba)

Açıklama: Galaksiler neden hayalet gibi görünen jetler yayar? Ayrıca, neden dans ediyor gibi görünüyorlar? İki ev sahibi galaksinin (üst orta ve sol alt) merkezindeki süper kütleli karadeliklerden gelen kıvrılmış ve kabarık jetler, daha önce görülen hiçbir şeye benzemiyor. Bu jetler, astronomlar tarafından, galaksilerin evrimini izleyen haritalar oluşturulurken Australian Square Kilometer Array Pathfinder (ASKAP) radyo teleskobu tarafından keşfedildi. Bu Evrenin Evrimsel Haritası araştırmasından önceki görüntüler sadece şekilsiz lekeler göstermekteydi. Nihayetinde, yayılan enerjinin göreceli miktarlarının karşılaştırılması, parlayan uzun yapıların manyetik alan çizgileri etrafında akan elektronlar tarafından oluşturulduğunu ortaya çıkardı. Radyo verilerinin gökyüzünün optik görüntüsü üzerine yerleştirilmesi (Karanlık Enerji Araştırması), elektron akışlarının aktif galaksilerin merkezlerinden kaynaklandığını doğruladı. Bu tür Aktif Galaktik Çekirdekler (AGN) genellikle düz jetler üretir. Bu alışılmadık derecede zarif şekillerin geometrik kökeni için öne çıkan hipotezlerden biri, büyük ölçekli galaksiler arasındaki rüzgarların akışını içerir.

Astrofizikçiler: Astrofizik Kaynak Kodu Kitaplığında 2.500’den fazla koda göz atın