APOD/NASA: PDS 70: Disk, Gezegenler ve Uydular

24 Ağustos 2021

PDS 70 Disk Gezegenler ve Uydular APOD/NASA: PDS 70: Disk, Gezegenler ve Uydular

PDS 70: Disk, Gezegenler ve Uydular

Görsel Telif: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); M. Benisty et al.

Açıklama: En dikkat çekici olan şey büyük disk değil. Her ne kadar PDS 70 yıldızının etrafındaki büyük gezegen oluşturan disk açıkça görüntülenmiş ve kendisi oldukça ilginç olsa da. En çok konuşulan şey büyük diskin içinde sağda bulunan gezegen de değil. Her ne kadar PDS 70 isimli gezegen yeni oluşmuş ve ilginç bir şekilde boyut ve kütle açısından Jüpiter’e benziyor olsa da. Heyecana neden olan şey, PDS 70c’nin etrafındaki bulanık yama. Bu bulanık yamanın kendisinin, uydulara dönüşen tozlu bir disk olduğu düşünülüyor. Bu daha önce hiç görülmemişti. Bu görüntü, kuzey Şili’nin yüksek Atacama Çölü’ndeki 66 radyo teleskopunun Atacama Büyük Milimetre Dizisi (ALMA) tarafından çekildi. ALMA verilerine dayanarak, astronomlar, uydu oluşturan ötegezegen diskinin Dünya’nın yörüngesine benzer bir yarıçapa sahip olduğunu ve bir gün üç ya da daha fazla Ay büyüklüğünde doğal uydu oluşturabileceğini düşünüyor. Bu, Jüpiter’imizin dört uydusundan çok da farklı olmadığı anlamına geliyor.

Yarının görseli: Dünya, Jüpiter ya da Uranüs?

Çevirmen: Ege Can Karanfil