APOD/NASA: Fleming’in Üçgensel Demetleri

27 Temmuz 2021

Flemingin ucgensel demetleri APOD/NASA: Fleming'in Üçgensel Demetleri

Fleming’in Üçgensel Demetleri

Görsel Telif: Anthony Saab

Açıklama: Kaotik görünen, şok olmuş, parlayan gazın bu karışık filamentleri, Peçe bulutsusunun bir parçası olarak Dünya gezegeninin gökyüzünde Kuğu takımyıldızı yönünde yayılmıştır. Peçe bulutsusunun kendisi, büyük bir süpernova kalıntısıdır. Başka bir deyişle, devasa bir yıldızın ölüm patlamasından doğmuş olan genişleyen bir gazdır. Orijinal süpernova patlamasından gelen ışık, muhtemelen 5.000 yıl önce Dünya’ya ulaştı. Parlayan filamentler, neredeyse kenardan görülen bir levhadaki uzun dalgalanmalara benzerler. Bunlar, iyonize hidrojen atomlarının mavi renkteki ve oksijenin kırmızı tonlardaki parıltısı olarak birbirinden farklılık göstermektedir. Kuğu döngüsü olarak da bilinen ve NGC 6979 olarak kataloglanan Peçe bulutsusu, şimdi Dolunay’ın yaklaşık 6 katı genişliğe sahip bir alana yayılmaktadır. 2.400 ışık yıllık tahmini uzaklığı göz önüne alındığında, bu demetlerin uzunluğu yaklaşık 30 ışık yılına karşılık gelmektedir. Harvard College Gözlemevi’nin bir yöneticisinin sıklıkla Pickering’in Üçgeni olarak tanımladığı bu oluşum, aynı zamanda onu keşfeden astronom Williamina Fleming’den dolayı Fleming’in Üçgensel demetleri olarak da adlandırılmaktadır.

Yarının görseli: ateş çemberi galaksisi