APOD/NASA: HD 163296: Oluşum Sürecindeki Yıldızdan Jetler

22 Haziran 2021

210622 Jet from a Star in Formation APOD/NASA: HD 163296: Oluşum Sürecindeki Yıldızdan Jetler

HD 163296: Oluşum Sürecindeki Yıldızdan Jetler

Görsel Telif: Görünür: VLT/MUSE (ESO); Radyo: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

Açıklama: Yıldız oluşumu sırasında jetler nasıl oluşturuluyor? Genç yıldız sistemi HF 163296’nın son görüntüleri oldukça aydınlatıcı olsa da, kimse emin değil. Paylaşılan görüntüdeki merkezi yıldız hala oluşum sürecinde ancak şimdiden, dönen bir disk ve dışa doğru hareket eden bir jet ile çevrili olduğu görülüyor. Şili’deki Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizgesi (ALMA) tarafından yakalanan ve radyo dalgalarında görüntülenen disk, muhtemelen oldukça genç gezegenlerin kütleçekimi etkisiyle yarattığı boşlukları gözler önüne sermektedir. Çok Büyük Teleskop (VLT, Yine Şile’de) tarafından yakalanan ve görünür ışıkta gösterilen jet, hareket eden gazı -ağırlıklı olarak hidrojeni- disk merkezinden dışarı atar. Sistem, Dünya ile Güneş arasındaki mesafenin (astronomik birim) onlarca katı mesafeyi kapsamaktadır. Bu yeni gözlemlerin ayrıntıları, jetlerin en azından bir kısmının, dönen diskteki manyetik alanlar tarafından üretildiği ve şekillendirildiği varsayımlarını destekleyici olarak yorumlanmaktadır. HD 163296 ve diğer benzer yıldız oluşum sistemlerine ilişkin gelecek gözlemler, detayların tamamlanmasına yardımcı olabilir.

Astrofizikçiler: 2.500 üzeri kodu Astrofizik Kaynak Kod Kütüphasinde Keşfedin