APOD/NASA: Hubble’dan İribaş Galaksisi

21 Haziran 2021

210621 Hubbledan Iribas APOD/NASA: Hubble'dan İribaş Galaksisi

Hubble’dan İribaş Galaksisi

Görsel Telif: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; İşleme: Amal Biju

Açıklama: Bu galaksinin neden böylesine uzun bir kuyruğu var? Hubble Miras Arşivi‘nden alınan görsel verilerinden oluşturulan bu çarpıcı manzarada, uzaktaki galaksiler, bozulmuş sarmal galaksi Arp 188, diğer adıyla İribaş Galaksisine etkileyici bir fon oluşturuyor. Kozmik iribaş, kuzey takımyıldızı Ejderha (Draco) yönünde yalnızca 420 milyon ışıkyılı uzaklıktadır. Nefes kesici kuyruğu, yaklaşık 280 bin ışıkyılı uzunluktadır ve devasa, parlak mavi yıldız kümelerine ev sahipliği yapar. Bir hikayeye göre, daha kompakt bir davetsiz misafir galaksi, Arp 188’in önünden geçip -bu görüntüde sağdan sola doğru- kütleçekimsel etki sebebiyle İribaş’ın arkasına savrulmuştur. Bu yakın karşılaşma sırasında, gelgit kuvvetleri sarmal galaksinin yıldızlarını, gazını ve tozunu muhteşem kuyruğunu oluşturacak şekilde dışarı sürükledi. İribaş’ın yaklaşık 300 bin ışık yılı arkasında yer aldığı düşünülen davetsiz misafir galaksinin kendisi, ön planda sağ üstte bulunan sarmal kollarda görülebiliyor. Dünya’daki adaşları gibi, İribaş galaksisi de yaşlandıkça kuyruğunu haybedecek. Kuyruktaki yıldız kümeleri, büyük sarmal galaksinin daha küçük uydularını oluşturacak.

Dünya Dillerinde APOD: Arapça, Bulgarca,Katalanca, Çince (Beijing), Çince (Tayvan), Hırvatça, Çekçe, Hollandaca, Farsça, Fransızca, Almanca, İbranice, Endonezyaca, Japonca, Korece, Karabağca, Lehçe, Rusça, Sırpça, Slovakça, İspanyolca, Tayvanca, Türkçe, Türkçe, ve Ukraynaca