APOD/NASA: Yıldızlar, Gaz ve Manyetizmadaki Galaktik Merkez

2 Haziran 2021

Galaktik Merkez

Yıldızlar, Gaz ve Manyetizmadaki Galaktik Merkez

Görsel Telif: X-ışını: NASA/CXC/UMass/Q.D. Wang; Radyo: NRF/SARAO/MeerKAT

Açıklama: Galaksimizin merkezinin yakınında neler oluyor? Bulmaya yardımcı olmak için, radyo ve X-ışığında galaktik düzlemin hemen üzerinde ve altında kalan bölgeleri araştıran ayrıntılı yeni bir panorama oluşturuldu. Yörüngedeki Chandra Gözlemevi tarafından toplanan X ışınları, turuncu (sıcak), yeşil (daha sıcak) ve mor (en sıcağı) renklerle görülüyor. X-ışınları, MeerKAT dizisi tarafından elde edilen ve gri renkle gösterilen radyo dalgaları ile üst üste bindirilmiştir. Etkileşimler çok sayıda ve karmaşıktır. Genişleyen süpernova kalıntıları gibi galaktik canavarlar, yeni oluşan yıldızlardan gelen sıcak rüzgarlar, son derece güçlü ve çarpışan manyetik alanlar ve merkezdeki süper kütleli kara deliğin hepsi sadece 1000 ışık yılı genişliğindeki uzayın bir bölümünde savaşıyorlar. İnce parlak şeritler, çarpışan bölgelerde bükülen ve yeni bağlanan manyetik alanlardan kaynaklanıyor gibi görünmekte. Bu şeritler, Güneş’imizin oluşturduğuna benzer, galaksinin içerisinde enerjik uzay havası oluşturuyorlar. Devam etmekte olan gözlemler ve çalışmalar, sadece kendi galaksimizin değil bütün galaksilerin tarihini ve evrimini anlamak için daha fazla ışık tutmanın sözünü veriyor.

Yarının görseli: açık uzay