APOD/NASA: Gezegenimsi Bulutsu Mz3: Karınca Bulutsusu

25 Nisan 2021

Karınca Bulutsusu

Gezegenimsi Bulutsu Mz3: Karınca Bulutsusu

Görsel Telif: R. Sahai (JPL) ve diğerleri, Hubble Miras Takımı, ESANASA

Açıklama: Bu karınca, neden büyük bir küre değil? Gezegenimsi bulutsu Mz3, elbette yuvarlak olan Güneş’imiz gibi bir yıldız tarafından dışarı atılıyor. Peki akan gaz, yuvarlak değil de karınca şeklinde bir bulutsu oluşturmuş? İpuçları arasında, dışarıya atılan gazın saniyede 1000 kilometre olan yüksek hızı, yapının ışık yılı mertebesindeki uzunluğu ve bulutsunun merkezinde görülen yıldızın manyetizması olabilir. Olası cevaplardan biri, Mz3 bulutsusunun parlak yıldıza yakın yörüngede dönmekte olan ikinci ve daha sönük olan bir yıldızı saklamasıdır. Buna rakip olan bir hipotez de, merkezdeki yıldızın kendi dönüşünün ve manyetik alanının gazı yönlendirdiğini söylüyor. Merkezdeki yıldız Güneş’imize çok benzediğinden, bu devasa uzay karıncasının geçmişi daha iyi anlaşıldıkça, astronomlar Güneş‘imiz ve Dünya‘mızın geleceği hakkında yararlı bilgiler edinileceğini umuyor.

Yarının görseli: yıldızlararası turlar