APOD/NASA: Galaksi, Jet ve Meşhur Kara Delik

15 Nisan 2021

210415 The Galaxy the Jet and a Famous Black Hole NASA JPL Caltech APOD/NASA: Galaksi, Jet ve Meşhur Kara Delik

Galaksi, Jet ve Meşhur Kara Delik

Görsel Telif: NASA, JPL-Caltech, Event Horizon Telescope Collaboration

Açıklama: Parlak, eliptik galaksi Messier 87 (M87), Dünya gezegenindeki Event Horizon teleskobu tarafından yakalanan ilk kara delik görüntüsü özelliği taşıyan süper kütleli bir karadeliğe ev sahipliği yapmaktadır. Yaklaşık 55 milyon ışıkyılı uzakta olan Başak galaksi kümesinin devi M87, Spitzer uzay teleskobundan alınan bu kızılötesi görüntüdeki mavi tonlarla işlenmiş büyük gökadadır. M87 her ne kadar sıradan ve bulut benzeri görünse de, Spitzer görselleri galaksinin merkez bölgesinden fırlayan yüksek hızlı jetlerin detaylarını gözler önüne seriyor. Sağ üstteki ek görselde gösterilen jetler binlerce ışıkyıllık bir alanı kaplıyor. Sağda görülen nispeten daha parlak olan jet görüş alanımıza daha yakın ve yaklaşıyor. Diğer taraftan, öteki türlü görülemeyecek olan uzaklaşan jetin yarattığı ışıklar daha sönük bir malzeme yayını aydınlatır. Sağ altta yer alan tarihi kara delik görüntüsü, dev galaksinin ve yüksek hızlı jetleirn merkezinde gösterilmektedir. Spitzer görüntüsündeki tamamen çözünmemiş halde, kütleçekim etkisindeki materyalle çevirili süper kütleli karadelik, M87 galaksisin merkezindeki yüksek hızlı jetleri hareket ettiren devasa enerjinin kaynağıdır.

Yarının görseli: ufuktaki pikseller