Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 11/02/21

11 Şubat 2021

Kuğu Takımyıldızı

Kuğu Mozaiği 2010 – 2020

Görsel & Telif: J-P Metsavainio (Astro Anarchy)

Açıklama: Bu güzel gökyüzü manzarası, galaksimiz Samanyolu’nun düzlemi boyunca yıldızlararası toz ve parıldayan gazın fırça darbeleriyle boyanmıştır. Bu bölge, Büyük Yarık‘ın kuzey ucu ve Kuğu takımyıldızının yakınındadır. On yıldan uzun bir süredir kaydedilen 400 saatlik görüntü verileri ile oluşturulan mozaik görsel, gökyüzünde 28×18 derecelik etkileyici bir genişliğe sahiptir. Parlak, sıcak ve süperdev olan Kuğu’nun en parlak yıldızı Deneb, solda görülüyor. Yıldızlar ve ışıltılı gaz bulutlarıyla dolu olan Kuğu, aynı zamanda karanlık Kömür Çuvalı Bulutsusu, yıldız oluşturan emisyon bölgesi NGC 7000, Kuzey Amerika Bulutsusu, IC 5070 olarak da bilinen ve Deneb’in hemen solunda ve altında bulunan Pelikan Bulutsusu’na da ev sahipliği yapıyor. Başka pek çok bulutsu ve yıldız kümesi de, bu kozmik manzara boyunca tanımlanabilir. Elbette Deneb’in kendisi, kuzey yarım küredeki gökyüzü gözlemcileri tarafından, iki yıldız desenindeki yeri nedeniyle de bilinir. Yaz Üçgeni‘nin tepe noktası ile Kuzey Haçı‘nın tepesini belirleyen yıldız olma özelliğini taşır.

Yarının görseli: göz sarmalı