Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 10/02/21

10 Şubat 2021

ESO VLT

Gökyüzüne Ateşlenen Lazerler

Görsel & Telif: Juan Carlos Muñoz / ESOMetin: Juan Carlos Muñoz

Açıklama: Yıldızlar neden göz kırpıyor? Atmosferimiz, uzaklardaki gök cisimlerinden gelen ışığın yolunu bozması nedeniyle suçlu durumda. Bu durumun sebebi, sürekli hareket halinde ve hafif düşük sıcaklıktaki hava cepleridir. Atmosfer türbülansı, astronomlar için bir sorundur çünkü incelemek istedikleri kaynakların görüntülerini bulanıklaştırır. ESO‘nun Paranal Gözlemevi‘nde bulunan görseldeki teleskop, bu türbülans ile mücadele etmek için dört lazerle donatılmıştır. Lazerler, Dünya’nın üst atmosferinde yüzen atomları – meteorların geçerken bıraktığı sodyum – uyaran bir renge ayarlanmıştır. Parıldayan bu sodyum noktaları yapay yıldızlar gibi davranıyor. Göz kırpmaları anında kaydediliyor ve saniyede yüzlerce kez deforme olabilen esnek bir aynaya gönderiliyor. Bu sayede atmosferik türbülans etkilerinden kurtulup daha net görüntüler elde edilebiliyor. Yapay yıldız oluşturulması, teknolojinin gelişen bir alanıdır ve bazı durumlarda, Hubble sınıfındaki görüntülerin yeryüzünden alınmasına olanak verir. Bu teknik aynı zamanda, insan görme bilimindeki yan uygulamalara da yol açmıştır. Retinanın çok keskin görüntülerini elde etmek için kullanılıyor.

Yarının görseli: açık uzay