Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 07/02/21

7 Şubat 2021

M53

Küresel Yıldız Kümesi M53’teki Başıboş Mavi Yıldızlar

Görsel & Telif: ESA/HubbleNASA

Açıklama: Eğer Güneş’imiz bu yıldız kümesinin bir parçası olsaydı, geceleyin gökyüzü parlak yıldızlardan oluşan bir mücevher kutusu gibi parıldardı. NGC 5024 olarak kataloglanmış ve M53 olarak da bilinen bu yıldız kümesi, galaksimizde hayatta kalmış yaklaşık 250 küresel yıldız kümesinden biridir. M53’teki yıldızların çoğu, kendi Güneş’imizden yaşlı ve kırmızılardır. Ancak bazı gizemli yıldızlar daha mavi ve genç görünüyorlar. Bu genç yıldızlar, M53’teki tüm yıldızların yaklaşık olarak aynı zamanda oluştuğu hipoteziyle çelişki içerisinde. M53’te beklenmedik şekilde yaygın olan bu sıra dışı yıldızlar, mavi başıboşlar olarak bilinirler. Uzun tartışmaların ardından, mavi başıboşların artık gençleşmiş yıldızlar olduğu düşünülüyor. Bu durumun sebebi ise, başıboşlara ikili yıldız arkadaşından aktarılan taze maddedir. Astronomlar Hubble Uzay Teleskobu tarafından çekilen, görseldeki gibi küresel yıldız kümesi fotoğraflarını analiz ediyorlar. Böylece mavi başıboşlar gibi yıldızların çokluğunu kullanarak, küresel kümenin yaşını ve dolayısıyla evrenin yaşı için bir sınır belirlemeye yardımcı oluyorlar. M53, Berenis’in Saçı (Coma Berenices) takımyıldızına doğru dürbünle görülebilir. 250.000’den fazla yıldız içerir ve galaksi merkezimize en uzak olan küresel kümelerden biridir.

Yarının görseli: dalgalanan yıldızlar