Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 27/01/21

27 Ocak 2021

NGC 5775

NGC 5775’in Dikey Manyetik Alanı

Görsel & Telif: NRAONASAESAHubbleİşleme & Metin: Jayanne English (U. Manitoba)

Açıklama: Manyetik alanlar, sarmal galaksilerden yukarı ve aşağı olmak üzere ne kadar uzağa uzanır? Onlarca yıl boyunca astronomlar, sadece bazı sarmal galaksilerin manyetik alana sahip olduğunu biliyordu. Ancak, Çok Büyük Dizi (Very Large Array – VLA) olarak adlandırılan radyo teleskobu (Mesaj filmiyle popüler olan) 2011’de güncellendikten sonra, bu alanların beklenmeyen bir şekilde galaksi diskinden birkaç bin ışık yılı kadar, dikey olarak uzağa genişleyebileceği keşfedildi. CHANG-ES (Yakın Galaksilerdeki Sürekli Haleler-Continuum Halos in Nearby Galaxies) araştırmasıyla gözlenen, yandan görülen sarmal galaksi NGC 5775’in bu görseli, aynı zamanda sarmallarda yaygın olabilecek manyetik alan çizgilerinin mahmuzlarını da ortaya çıkartır. Çubuk bir mıknatısın etrafındaki demir parçacıklarına benzeyen bir biçimde, elektronlardan yayılan ışıma galaktik manyetik alan çizgilerini takip eder. Bu ışıma, neredeyse ışık hızıyla bu çizgilerin etrafında sarmal olarak ilerler. Görseldeki iplikçikler, VLA verilerindeki izlerle oluşturulmuştur. Hubble Uzay Teleskobu verileri ile yeniden oluşturulan optik bölgedeki görsel, yıldızların doğduğu yer olan pembe gaz bölgelerini gösteriyor. Öyle görünüyor ki, bu bölgelerden yayılan rüzgarlar, son derece geniş alana yayılmış galaktik manyetik alanların oluşmasına yardımcı oluyor.

Yarının görseli: Messier 66’ya yakından bakış