Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 04/12/20

M63

Kıvırcık Sarmal Galaksi M63
Görsel & TelifFabian Neyer, Rainer Spani
İşbirliği & Telif: I.D. Karachentsev, F. Neyer, R. Spani, T. Zilch

Açıklama: Kuzey göklerinin parlak sarmal galaksisi olan yakındaki Messier 63, Avköpekleri Takımyıldızı’na doğru yaklaşık 30 milyon ışık yılı uzaklıktadır. Aynı zamanda NGC 5055 olarak da kataloglanan görkemli ada evreni, neredeyse 100.000 ışık yılı genişliğindedir ve büyüklüğü yaklaşık kendi galaksimiz Samanyolu kadardır. Parlak çekirdeği ve görkemli sarmal kolları, galaksiye popüler adı olan Ayçiçeği Galaksisi’ni veriyor. Bu olağanüstü derinlikteki pozlama, galaksinin halesinin uzaklarında yaylar oluşturan soluk yıldız akışlarını gösteriyor. Galaksinin merkezinden yaklaşık 180.000 ışık yılı kadar mesafeye uzanan yıldız akışları, muhtemelen M63’ün uydu galaksilerinin gelgitlerle bozulmasından geriye kalmıştır. M63’ün diğer uydu galaksileri de, küçük bir teleskopla elde edilmiş bu olağanüstü geniş alan görüntüsünde seçilebilir. Yeni keşfedilen soluk cüce galaksiler de dahil olmak üzere bu uydu galaksiler, önümüzdeki birkaç milyar yıl içinde M63’ün yıldız akışlarına katkıda bulunabilir.

Yarının görseli: ışıklı hafta sonu