Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 03/12/20

3 Aralık 2020

NGC 4038, NGC 4039

Çarpışan Anten Galaksileri
Görsel & Telif: ESA/Hubble NASA

Açıklama: Karga Takımyıldızı yönünde bulunan bu iki büyük galaksi, altmış milyon ışık yılı uzaklıkta çarpışıyor. Hubble Uzay Teleskobu’ndan alınan anlık görüntüde çarpıcı detayları ile yakalanan bu kozmik tren enkazının oluşması yüz milyonlarca yıl sürüyor. NGC 4038 ve NGC 4039 olarak kataloglanan galaksilerin yıldızları, birebir olarak çoğu zaman çarpışmaz. Büyük moleküler gaz ve toz bulutları çarpışarak, enkazın merkezine yakın bölgede gerçekleşen yıldız oluşum olaylarını tetikliyor. Yeni yıldız kümeleri ve yıldızlararası madde, kütle çekim kuvvetleri ile kaza sahnesinden uzağa fırlatılır ve karıştırılır. Hubble’ın çektiği bu yakın görsel, çarpışan galaksilerin tahmin edilen uzaklığına göre yaklaşık 50.000 ışık yılı genişliğindedir. Daha geniş alan görüntüleri, yüz binlerce ışık yılı boyunca uzanan geniş yay şeklindeki yapıları nedeniyle, galaksi çiftine popüler Anten Galaksileri adını verir.

Yarının görseli: uzaydaki pikseller