APOD/NASA: SH2-308: Kozmik Kabarcık

21 Ekim 2021

SH2 308 Kozmik Kabarcik APOD/NASA: SH2-308: Kozmik Kabarcık

SH2-308: Kozmik Kabarcık

Görsel Telif: Nik Szymanek

Açıklama: Sıcak, devasa bir yıldızdan gelen hızlı rüzgarlarla üflenen bu kozmik balon son derece büyüktür. Sharpless 2-308 olarak kataloglanan bu yıldız, Canis Major (Büyük Köpek) takımyıldızına doğru yaklaşık 5.000 ışıkyılı uzaklıkta yer alır ve gökyüzünün bir Dolunay’dan biraz daha fazlasını kaplar. Bu, tahmini uzaklığında 60 ışıkyılı çapa karşılık gelir. Balonu oluşturan devasa yıldız, bir Wolf-Rayet yıldızıdır ve bulutsunun merkezine yakın olan parlak yıldızdır. Wolf-Rayet yıldızları, Güneş’in kütlesinin 20 katından fazla kütleye sahiptirler ve bu yıldızların, büyük kütleli yıldız evriminin süpernova öncesindeki kısa bir aşamasında olduğu düşünülmektedir. Bu Wolf-Rayet yıldızından gelen hızlı rüzgarlar, daha önceki bir evrim aşamasından kalmış olan ve daha yavaş hareket eden materyalleri süpürürken kabarcık şeklindeki bulutsuyu yaratır. Rüzgarla savrulan bulutsunun yaşı yaklaşık 70.000’dir. Derin görüntüde dar bant filtreler tarafından yakalanan nispeten zayıf emisyona, iyonize oksijen atomlarının mavi tonlu parıltısı hakimdir. . Çoğunlukla zararsız bir görüntü sunan SH2-308, Kozmik Kabarcık ya da Yunus Başı Bulutsusu olarak da bilinir.

Yarının görseli: bir kuyruklu yıldız