Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 04/11/20

4 Kasım 2020

kütle çekimsel dalga

Resmedilen Elli Kütle Çekimsel Dalga Olayı
Görsel & TelifLIGO Virgo Collaborations, Frank Elavsky, Aaron Geller, Northwestern U.

Açıklama: Şimdiye kadar ellinin üzerinde kütle çekimsel dalga olayı tespit edildi. Bu olaylar, iki kara deliğin, bir kara delik ve bir nötron yıldızının veya iki nötron yıldızının uzaklarda gerçekleşen şiddetli çarpışmalarına işaret ediyor. 50 olayın çoğu, 2019 yılında ABD‘deki LIGO kütle çekimsel dalga dedektörleri ve Avrupa‘daki VIRGO dedektörü ile tespit edilmiştir. İllüstrasyon, ilk 50 olayın kütlelerini özetliyor. Mavi noktalar daha yüksek kütleli kara delikleri gösterirken turuncu noktalar daha düşük kütleli nötron yıldızlarını gösteriyor. Astrofizikçiler şu anda, ortada iki ve beş Güneş kütlesi arasında görünen beyaz ile işaretlenmiş olayların doğası hakkında belirsizlik içindeler. Görünür ışıkta gece gökyüzüne, insanlığın varoluşundan bu yana bilinen parlak gezegenler ve yıldızlar hakimdir. Bunun aksine gökyüzü, kütle çekimsel dalgalar açısından incelendiğinde, yalnızca beş yıldan kısa bir süredir bilinen uzaklardaki kara deliklerin hakimiyetindedir. Bu karşıtlık aydınlatıcıdır. Kütle çekimsel dalgalarda gökyüzünü anlamak şimdiden insanlığın bilgisini şekillendiriyor. Evrenin tamamında gerçekleşen sadece yıldız doğumu ve ölümü olaylarını değil aynı zamanda evrenin kendisinin özelliklerini de anlamamızı sağlıyor.

Yarının görseli: açık uzay