Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 14/10/20

14 Ekim 2020

201014 The Colorful Clouds of Rho Ophiuchi Amir H. Abolfath Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 14/10/20

Rho Ophiuchi’nin Renkli Bulutları
Görsel & Telif: Amir H. Abolfath

Açıklama: Rho Ophiuchi‘nin (oh’-fee-yu-kee) birçok görkemli renkten oluşan bulutları, orada meydana gelen süreçler hakkında bilgi veriyor. Mavi bölgeler öncelikle yansıyan ışık sayesinde parıldıyor. Rho Ophiuchi yıldız sisteminden ve yakınlardaki yıldızlardan gelen mavi ışık, bulutsunun bu kısmında kırmızı ışıkla kıyaslandığında daha verimli bir şekilde yansır. Gündüz Dünya’dan bakıldığında gökyüzünün mavi görünmesi de aynı nedenden ötürüdür. Kırmızı ve sarı bölgeler, öncelikle bulutsunun atomik ve moleküler gazından yayılan emisyon sebebiyle parıldıyor. Yakınlardaki mavi yıldızlardan gelen ve parlak yıldız Antares‘ten daha enerjik olan ışık, elektronları gazdan uzaklaştırır. Elektronlar gazla yeniden birleştiğinde parıldar. Koyu kahverengi bölgeler, genç yıldızların atmosferlerinde doğan ve arkalarından yayılan ışığı etkili bir şekilde engelleyen toz taneciklerinden kaynaklanır. Görselin sağ üstünde görülen küresel yıldız kümesi M4‘ün önünde yer alan Rho Ophiuchi’nın yıldız bulutları, insanların görebileceğinden bile daha renklidir. Bulutlar, radyo bölgeden gamaya kadar her dalga boyu aralığında ışık yayıyor.

Astrofizikçiler: Astrofizik Kaynak Kodu Kütüphanesi’ndeki 2.200’den fazla koda göz atın