Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 05/10/20

5 Ekim 2020

201005 NGC 5643 Nearby Spiral Galaxy from Hubble ESAHubble NASA A. Riess et al. Acknowledgement Mahdi Zamani Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 05/10/20

NGC 5643: Hubble’dan Yakındaki Sarmal Galaksi
Görsel & Telif: ESA/Hubble & NASAA. Riess ve diğerleri; Teşekkürler: Mahdi Zamani

Açıklama: Sarmal galaksi NGC 5643‘ün merkezinde neler oluyor? Hubble Uzay Teleskobu ile çekilmiş bu görselde görüldüğü üzere, yıldızlardan ve gazdan oluşan dönen bir diski olan NGC 5643’ün görünümüne mavi sarmal kollar ve kahverengi toz hakimdir. İkiz jetlerin de bulunduğu galaksinin çekirdeği, radyo dalgalarında ve X-ışınlarında parıldıyor. Merkezdeki olağandışı ışıma M106‘yı, büyük miktarda parıldayan gazın merkezde bulunan devasa bir kara deliğe düştüğü düşünülen Seyfert sınıfı galaksilerin en yakın örneklerinden biri yapar. NGC 5643 göreceli olarak yakındır ve 55 milyon ışık yılı uzaklıktadır. Yaklaşık olarak 100 bin ışık yılı genişliğindedir. Kurt (Lupus) Takımyıldızı’na doğru küçük bir teleskopla görülebilir.

Yarının görseli: büyük mars