Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 21/08/20

21 Ağustos 2020

sarmal galaksi

Çözülen M51
Görsel & Telif: Veri – Hubble Heritage Project, ÇözülmePaul Howell

Açıklama: Hubble Uzay Teleskobu’nun 2005 yılında çektiği M51’in büyüleyici portresini görüyoruz. 60,000 ışık yılı genişliğindeki bu büyük sarmal galaksinin kolları, dijital dönüşüm yardımıyla çözülmüş. Aslında, M51 özgün sarmal bulutsulardan biridir. Dönen kolları, logaritmik sarmal olarak bilinen matematiksel bir eğri ile tanımlanır.
Merkezden uzaklaştıkça, sarmal kollar arasındaki mesafe geometrik bir şekilde büyür. Hubble’ın görüntüsündeki piksellerin koordinatları, logaritma kullanılarak M51’in merkezine göre kaydırılmıştır. Böylece galaksinin sarmal kolları çapraz düz çizgiler halinde dizilmiştir. Değişime uğramış görüntü, galaksi kollarının pembe yıldız oluşum bölgeleri ve mavi yıldız kümeleri ile sıralandığını çarpıcı bir biçimde gösteriyor. Üstteki arkadaş galaksi NGC 5195, önündeki kolun izini değiştiriyor gibi görünse de kendisi M51’in bu çözülmesinden nispeten etkilenmemiş görünüyor. Aynı zamanda sarmal mirabilis olarak da bilinen logaritmik sarmallar doğada bütün ölçeklerde bulunabilir. Örnek olarak, logaritmik sarmallar aynı zamanda kasırgaları, kabarcık odasındaki atom altı parçacıkların izlerini ve tabii ki karnabaharı tanımlayabilir.

Yarının görseli: ışık-haftasonu

NASA Yetkilisi: Phillip Newman Specific rights apply.