Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 07/06/20

7 Haziran 2020

Kedi Gözü Bulutsusu

Kedi Gözü’nün Halesi
Görsel & Telif: R. Corradi (Isaac Newton Grubu), İskandinav Optik Teleskobu

Açıklama: Kedi Gözü Bulutsusu (NGC 6543), gökyüzündeki en iyi bilinen gezegenimsi bulutsulardan birisidir. Daha parlak haldeki gezegenimsi bulutsuyu çevreleyen; üç ışık yılından daha geniş ve devasa olmasına rağmen oldukça sönük olan gaz haldeki haleyi göstermek için yakalanan bu sahte renkli görüntünün merkez bölgesinde, bulutsunun akıl almaz simetrisi görülebilir. Kanarya adalarındaki İskandinav Optik Teleskobu’ndan alınan verilerle oluşturulan bu birleşik görsel, bulutsunun uzatılmış emisyonunu bize göstermekte. Uzun zamandır gezegenimsi bulutsular, Güneş benzeri yıldızların yaşam döngüsünün son aşaması olarak kabul edilmekte. Ancak oldukça kısa zaman önce, bazı gezegenimsi bulutsuların, görseldeki gibi halelere sahip olduğu tespit edildi. Bu haleler muhtemelen, yıldız evriminin aktif dönemlerinde saçılan malzemelerden oluşmakta. Gezegenimsi bulutsu evresinin yaklaşık 10.000 yıl sürdüğü düşünülürken astronomlar bu halenin filament yapılı dış bölgelerinin 50.000 ile 90.000 yıllık olduğunu ön görüyorlar.

Yarının görseli: Venüs Güneş halkası