Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 05/01/21

5 Ocak 2021

Küçük Macellan

Küçük Macellan Bulutu

Görsel & Telif: José Mtanous

Açıklama: Küçük Macellan Bulutu nedir? Bir galaksi olduğu anlaşıldı. Güney göklerindeki bu küçük ve bulanık yamayı merak edenler arasında Portekizli gezgin Ferdinand Magellan ve mürettebatı da vardı. 1500’lü yılların başlarında Dünya gezegeninin etrafındaki ilk tur sırasında, güney göklerinin sıradışı gece göğünü incelemek için fazlaca vakitleri vardı. Sonuç olarak, güney yarım küredeki gökyüzü gözlemcileri tarafından kolaylıkla görülebilen iki gökyüzü harikası, artık Batı kültüründe Macellan Bulutları olarak biliniyor. Geçtiğimiz 100 yılda araştırmacılar, bu kozmik bulutların cüce düzensiz galaksiler ve daha büyük olan galaksimiz Samanyolu’nun uyduları olduğunu gösterdi. Küçük Macellan Bulutu aslında 15.000 ışık yılı genişliğindedir ve birkaç yüz milyon yıldız barındırır. Tukan Takımyıldızı yönünde yaklaşık 210.000 ışık yılı uzaklıkta bulunur. Cüce Yay Galaksisi ve Büyük Macellan Bulutu da dahil olmak üzere Samanyolu’nun bilinen diğer uydu galaksilerinden çok daha uzaktadır. Bu keskin görüntü aynı zamanda, ön planda sağda bulunan küresel yıldız kümesi 47 Tukan‘ı da içermekte.

Yarının görseli: çizgili kum tepeleri