Günün Astronomi Görseli (APOD/NASA) | 17/06/20

17 Haziran 2020

Samanyolu

Samanyolu’nun Manyetik Akış Çizgileri
Görsel & TelifESAPlanckMetin: Joan Schmelz (USRA)

Açıklama: Manyetik alanların, yıldızlararası fizikteki rolü nedir? ESA’nın Planck uydusunun yaptığı küçük, manyetik olarak hizalanmış toz zerreleri üzerinde yapılan gözlemlerin analizleri, Samanyolu Galaksisi’nin önceden bilinmeyen (yukarıdaki, tam gökyüzünü gösteren görselde eğri çizgilerle temsil edilen) manyetik alan yapılarına ışık tuttu. Koyu kırmızı renkler, Samanyolu Galaksisi’nin toz yoğunluğunun en yüksek olduğu bölgesini yani düzlemini göstermektedir. Düzlemin üstündeki büyük yaylar, Güneş’in atmosferindeki manyetik döngülerle konsept olarak benzer şekilde, galaksimizin çekirdeğinde gerçekleşen geçmiş patlamaların muhtemel kalıntıları. Kıvrımlı akış çizgileri, nötr durumdaki hidrojen gazının yıldızlararası filamentleri ile hizalanır ve manyetik alanların yalnızca yıldızlararası ortamı şekillendirdiğine dair değil, aynı zamanda yıldızların oluşumuna dair cezbedici bir delil niteliği taşır. Manyetizmanın galaksimizin evrimini nasıl etkilediği sorusu, bir araştırma konusu olmaya yıllar boyunca devam edecektir.

Yarının görseli: açık uzay