Araştırmacılar Körlüğü Tersine Çevirebilmenin Bir Yolunu Keşfetmiş Olabilirler!

Dünya Sağlık Örgütüne göre görme bozuklukları hala yaygın durumda. Dünya genelinde yaklaşık 285 milyon insan bir görme bozukluğuna sahip ve bunların 39 milyonu ise görme kaybına sahip.

Neyse ki, ciddi retinal dejenerasyonlara bağlı görme bozuklukları ve tam görme kaybı dışında, görme bozukluklarının 80%'i tedavi edilebilir veya iyileştirilebilir durumdadır.

Fakat, ya görme kaybı olan bir hastanın görme yetilerini onarmak mümkünse? Oxford Üniversitesindeki laboratuvar testleri bunun nasıl mümkün olabileceğini gösterdi.

"Proceedings Of The National Academy Of Sciences" (PNAS) dergisinde yayınlanan bir çalışmada, Samantha de Silva liderliğindeki Oxford araştırmacıları, daha önce tedavi edilemez olarak görülen görme bozukluklarına sahip kişilerin görme fonksiyonlarının nasıl onarılabileceğini gösterdi.

Araştırmacılar “kalıtsal olan retinal dejenerasyonlar, fotoreseptör hücrelerin kaybı nedeniyle körlükle sonuçlanabilir” diye yazıyor.

"Biz, son aşamadaki bir retinal dejenerasyon modelinde kalan retinal hücrelere adeno ilişkili bir viral vektör kullanarak insan melanopsisinin altretinal sunumunu değerlendiriyoruz."

Araştırmacılar gen terapisini kullanarak, gözlerin arkasında bulunan ve başlangıçta ışığa duyarlı olmayan retina hücrelerine bir viral vektör sundu.

Viral vektör, ışığa duyarlı bir protein olan melanopsini oluşturur ve bu protein retinal hücrelerin ışığa tepki vermesini ve beyne görsel sinyaller göndermesini sağlar.

Gençlerde görülen körlüğün en yaygın nedeni olan retinis pigmentosa’ya sahip fareler ile yapılan laboratuvar testlerinde, araştırmacılar farelerin bir yıl boyunca görme yeteneklerini koruyabilmelerini sağladılar. Fareler çevrelerindeki nesneleri tanıyan, yüksek görsel algılama seviyesine ulaştılar.

Ayrıca burada Silva ve arkadaşlarının bir elektronik retinayı başarıyla denediklerini de belirtmek gerek. Ancak onlar gen terapisinin daha basit ve kolay olabileceğini gözlemlemişler.

FDA onaylı bir gen terapisi, kalıtsal retina körlüğünü tedavi etmeyi amaçlarken, yaşa bağlı körlüğü içeren benzer çalışmalar başkaları tarafından yapılmaya başlandı.

Sonuçlar oldukça umut verici. Silva bu tedavinin görme kaybına sahip hastalar için ne kadar da umut verici olduğunu vurguluyor.

“Bizim kliniklerimizde görme kaybına sahip olan bir çok hasta var ve nispeten basit bir genetik prosedürle görme yetilerini onlara geri verebilecek olmamız çok heyecan verici” diyor bir basın açıklamasında. "Bir sonraki adımımız hastalarda bunu değerlendirmek için bir klinik araştırmaya başlamak olacak."

Çeviren: Ali Sülük