İnsan Beyninde Yeni Hücre Türleri Keşfedildi!

Nörobilimciler nöronları moleküler düzeyde kategorize etmenin yeni bir yolunu buldular. Bu gelişme bilim insanlarına, beynin parçalarını daha iyi anlamada ve işlevselliğini geliştirmek için arayüzler oluşturmada yardımcı olabilir.

İnsan vücudunun çalışmasını temel düzeyde anlamak için en önemli adımlardan birisi beynin tam olarak haritalandırılması işlemidir. Beynin fonksiyonlarını moleküler seviyede anlayabilirsek nörolojik rahatsızlıklara yeni tedaviler bulabilir ve belki insanın zeka düzeyini arttırmayı bile başarabiliriz.

Zaten beynin kapasitesini geliştirme konusu ile ilişkili araştırmaları sürdüren birçok girişimci mevcut. Tabii bu tür teknolojileri hayata geçirme konusunda kararlıysak beynin nasıl çalıştığını iyice kavramamız gerekiyor.

Bu konuda önemli bir ilerleme kaydedildi. Hedefe her zamankinden daha yakınız. Salk Enstitüsü ve Kaliforniya San Diego Üniversitesinden bir grup araştırmacı meseleyi çözmede bize yardımcı olacak büyük bir keşif yaptıklarını duyurdular.

Bu görece yeni işlem aracılığıyla bilim insanları yeni beyin hücresi türleri keşfedebildiler.

Salk Genom Analizi Laboratuvarında çalışan Joseph Ecker, “On yıllar önce nöronlar şekillerine göre tanımlanıyordu. Şimdi artık moleküler bir yaklaşım benimsiyoruz. Hücreler arasındaki metilasyon profilinin modifikasyonuna bakıyoruz ve bu da bize hücrenin kesin olarak hangi tür olduğunu gösteriyor” diyor.

Kısaca mikroskop altında moleküler yapıları aynı görünen nöronları sıralayarak onları alt gruplara ayırıyoruz ki her bir alt grubun işlevini daha iyi anlayabilelim.

Beyni hücrelerine ayırıp metilomları sıralamak ve gen düzenleyici bileşenler, nöronları birbirinden ayıran genetik değişimler ile birçok yeni hücre tipi tanımlamak heyecan verici.” diye not düşüyor Ecker.

Bu araştırma bilim insanlarına nöronları tam olarak gruplama ve işlevlerini öğrenme fırsatı verecek.

Salk’ta görev yapan Chongyuan Luo’ya göre böyle bir haritalama çalışması yeni kapılar açabilir. Luo, “Binlerce değilse yüzlerce beyin hücresi türü var ve bunlar farklı işlev ve davranışlara sahip. Tüm bu türleri anlamak beynin çalışmasını kavramak için önem arz ediyor.” şeklinde meselenin önemini vurguluyor.

Daha önce bahsedildiği üzere nörolojik rahatsızlıkların araştırılması ve tedavisi konusunda bu bulgular derin etkiler yaratabilir. Ecker’in bir sonraki hedefi beyin rahatsızlığı bulunan kişiler ile normal bireylerin beyinlerindeki moleküler farklılıkları incelemek.

Hücrelerin yüzde birinde bozukluk varsa bu yöntemle bunu görebiliriz. Şimdiye kadar bu kadar küçük yüzdede çalışma imkanımız yoktu” diyor Ecker.

Araştırmacılar hangi hücre türünün hangi hastalıkla ilişkili olduğunu tespit edebilecekler. Bu bilgi ile gelecekteki araştırmalarda anormalliklerin düzeltilmesi üzerine odaklanmak mümkün olacak.

Bu bilgiden hareketle var olduğunu tespit ettiğimiz belirli hücre popülasyonları üzerine çalışacak yeni araçlar geliştirebiliriz” diye ekliyor Ecker.

Tüm bu gelişmeler gelecekte hastalıkları tedavi etmede bize yardımcı olarak türümüz için yeni bir biyonik entegrasyon düzeyine ulaşmanın yolunu açacak.

Çeviri: Mümin Can