Gökyüzündeki En Parlak Yıldıza 69 Yıl İçinde Ulaşabiliriz!

Eğer enerjisini fotonlardan alan nano boyutlarda bir uzay aracı tasarlıyorsanız -hele bir de onu ışık hızına yakın hızlara çıkartmayı hedefliyorsanız-  onu nasıl yavaşlatabileceğinizi bilseniz iyi edersiniz.

Bu endişe, küçük bir yıldızın etrafında dönen ufacık bir gezegende yaşayan, bizden 4.36 ışık yılı uzaktaki Alfa Centauri'ye ulaşacak uzay araçları yapmayı hedefleyen hırslı astrofizikçilerin kafasında yer alıyor. Bu bilim insanlarının yapmayı hedefledikleri temel şey, nano büyüklükte ve itkisinin lazer ile sağlandığı bir uzay aracı...

Tabii Alfa Centauri bize en yakın yıldız sistemi olmasına rağmen,  Max Planck Enstitüsünde Güneş sistemi araştırmaları çalışan René Heller'a göre, insanlığın nano elçisinin yapacağı bu seyahat, en kısa süreli seyahatimiz olmayabilir. Heller ve ekibi, gökyüzündeki en parlak yıldız olan Sirius'a yapılacak bir yolculuğun (bize uzaklığı Alfa Centauri'nin uzaklığının 2 katı olsa da) çok daha kısa süreceğini öne sürüyor.

Peki ya gerçekten, nasıl bize çok daha uzak olan bu yıldıza daha kısa sürede gidebileceğiz? Cevap nano elçimize nasıl itki sağlayacağımızı ve ardından da onu nasıl yavaşlatacağımızı açıklayan (henüz oldukça varsayımsal olan) hipotezlerde yatıyor.

Dünya konuşlu lazerler ile uzay aracının yelkenleri hedef alınarak itki sağlamayı hedefleyen bu sistemin, aşağıdaki videoda animasyon halini görebilirsiniz.

Üretilmesi planlanan nano uzay aracının, ışık hızının %20'sine kadar hızlandırılması ve Alfa Centauri'ye 20 yıllık bir sürede ulaşması planlanıyor.  Ancak, bu düşüncedeki problem, böylesine yüksek hızlara kadar hızlandırdığımız uzay aracını yavaşlatmanın neredeyse imkansız olması. Yani şu anki öngörülerimize göre, yapılacak bu yolculuk, uzay aracımızın sahip olduğu hızdan dolayı hiçbir şeye bağlanmaya zaman bulamamasıyla, bu sebepten ötürü de yıldız sisteminden geçip gitmesiyle sonlanacak.

Alfa Centauri dünya benzeri gezegenlerden biri olan Proxima-b'ye ev sahipliği yapıyor. Bu yüzden, bu çalışmanın önemi göz önünde bulundurulduğunda, uzay aracımızın başarısız olası çok utanç verici bir şey olur. Elçimizin Alfa Centauri'ye yaklaşırken yeteri kadar yavaşlaması ve Alfa Centauri'yi gözetlemesi için çalışan Heller ve ekibi, farklı gemi tasarımı içeren bir alternatif ile karşımıza çıktı.

Yukarıda bahsettiğimiz, itkisi lazer ile sağlanan bir uzay aracı yerine; Güneş'ten gelen fotonların onu Alfa Centauri'ye göndermesi için, Güneş yelkenlerine sahip bir gemi tasarladılar. Planlarına göre, gemi hedefine doğru ilerlerken, Alfa Centauri'den gelen fotonlar sayesinde yavaşlayacak.  Bu gerçekten etkileyici bir fikir, ancak minimum hızını hesaba katarsak -yavaşlama süresini hesaba katmadan- yolculuğu yaklaşık 140 yıl sürecek. Tabii tahmin edebileceğiniz gibi, 20 yıl içerisinde Alfa Centauri'ye gitmeyi planlayan astrofizikçiler için, 120 yıllık bir gecikme, oldukça büyük bir gecikme.

"Bu konseptte bir uzay aracını tasarlarken odaklantığımız temel nokta, kendi yaşam süremizce Alfa Centauri'yi ziyaret edebilmek."

Bu programın başındaki astrofizikçi Avi Loeb'in National Geographic'e verdiği röportajdaki sözleri göz önünde bulundurulduğunda, gecikmenin, projenin temel amacına aykırı olduğu anlaşılıyor.

Şimdi ise Heller ve ekibi, Loeb'in endişesini dindirecek bir çalışmaya imza attı. Yeni bir çalışmayla, hipotezlerini düzenlediler ve yeterli miktarda hızlanma ve yavaşlama ile yıldızlararası bir yolculuğu modellediler. Alfa Centauri'den tam 16 kat daha parlak olan Sirius'a yapılacak bir yolculuk bunu sağlayacak özelliklere sahip. Hesaplarına göre yalnızca 69 yıl içerisinde Sirius'a gitmek mümkün.

Ortaya koyulan çalışmalar henüz diğer bilim insanları tarafından değerlendirilmemiş olsa da Avi Loeb, çalışmaların yenilikçi ve ilgi çekici olduğunu düşünüyor. Loeb, ayrıca çalışmaların uygulanması için oldukça dikkatli şekilde işlenilmesi gerektiğini de ekliyor.

"Eğer bu fikir uygulanabilirse, yıldızlararası yolculuğa çıkmaya çok yaklaşacağız."

Çeviri:Ege Can KARANFİL

1. Science Alert, Scientist Think We Could Reach the Brightest Star in the Sky in 69 Year
2. Science Alert, Our Mission to Alpha Centauri Could Be Jeopardised by Dust Collisions
3. Science Alert, Stephen Hawking and a Russian Billionaire Plan to Send Spacecraft to Alpha Centauri in 20 Years

Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fizik Bölümü öğrencisi. İlgi duyduğu diğer alanlar: Evrimsel biyoloji ve Matematik. Boş vakitlerinde amatör müzik ile ilgileniyor.

Ege Can Karanfil 23 makale yazdıEge Can Karanfil tarafından yazılan tüm makaleleri gör