Çin’de 70 Milyon Yıllık Dinozor Yumurtası Fosilleri Keşfedildi

70 milyon yıl yaşında olduğu düşünülen dinozor yumurtası fosilleri, Çin’in güneydoğusunda bir inşaat alanında keşfedildi.

Beş yumurta kabuğunun kalıntıları Çin’in Guandong Eyaleti’nin Foshan şehrinde, 8 metre derinlikte kumtaşına gömülü olarak bulundu. Bilim insanları bu kalıntıların Kretase Dönemi’nden bu yana orada gizlenmiş ve korunmuş olduğunu düşünüyorlar.

Araştırmacı Qiu Licheng Çin Merkez Televizyonu CCTV’ye “Beş yumurta bulduk. Üç tanesi tahrip olmuş haldeydi ancak yine de görülebiliyor. Diğer ikisi taş üzerinde izlerini bırakmış. Yuvarlak şekle sahip bu yumurtalar otçul (phytophagous) dinozorlara ait” şeklinde açıklama yaptı.

Geçen pazartesi Foshan’da bir inşaat alanındaki kazıda, kırmızı kumtaşı yığınları içerisinde açığa çıkan 13-14 santimetre çapa sahip yumurta fosillerinin görüntülerini aşağıdaki videodan izleyebilirsiniz.

Arkeologlara göre damarlaşma sayesinde yüzeyleri hala görünür olmakla birlikte yumurta kabukları değişen sıcaklıklardan zarar gördü ve yumurtaların içi kumtaşı ile doldu.

Araştırmayı yürüten ekip, yapılan değerlendirmeler doğrulanmadan yumurtaların yaşı ve ait oldukları tür hakkında kesin bir açıklama yapamayacaklarını belirtiyor.

Biz bulguların diğer bilim insanları tarafından doğrulanmasını beklerken bir yandan yerel bir müzede fosiller üzerindeki çalışmalar sürüyor. Çin’in bu bölgesinde yumurta fosillerinin ilk kez bulunmadığını belirtmek gerek.

Dünya'da en çok dinozor yumurtası bulunan yer olarak bilinen ve 2015 yılında toplam 43 fosilleşmiş dinozor yumurtası açığa çıkarılan komşu şehir Heyuan ile birlikte bu bölgede 1980 yılından beri dinozor yumurtaları keşfediliyor.

Fashon, Sansui Havzası denilen havzada yer alıyor ve araştırmacılar bölgenin geçmişindeki yüksek seviyelerde bitki ve canlı yaşamının dinozor yumurtası fosillerinin bolluğunu açıkladığını düşünüyor.
Foshan’ın baş jeologu Liu Jianxiong, “Sansui Havzasının dikkate alınması gereken iki özelliği var: Birincisi mineraller yönünden zengin olması ve ikincisi ise Kretase Döneminden dinozor yumurtası fosilleri veya Paleojen Dönemine ait balık fosilleri gibi bol miktarda fosil barındırması” diyor ve ekliyor:

“Bu keşif paleoiklim ve çökelme ortamı üzerine yaptığımız araştırma açısından oldukça önemli.”

Çeviri: Mümin Can