APOD/NASA: HH 666: Jetli Karina Toz Sütunu

14 Aralık 2021

Herbig-Haro 666

HH 666: Jetli Karina Toz Sütunu

Görsel Telif: NASAESAHubbleİşleme & Telif: Mehmet Hakan Özsaraç

Açıklama: Bu görsel kimileri için arı kovanı gibi görünebilir. Gerçekte ise Hubble Uzay Teleskobu’ndan alınan bu görselde, iki ışık yılı uzunluğundaki kozmik toz sütunları görülüyor. İçerisinde güçlü jetler yayan, Herbig-Haro 666 isimli genç bir yıldız bulunuyor. Bu yapı galaksimizin en büyük yıldız oluşum bölgelerinden birinde, Karina Bulutsusu içinde bulunuyor. Bu bulutsu, yaklaşık 7500 ışık yılı uzaklıkta yer alıyor ve güney gökyüzünde parıldıyor. Toz sütunlarının katmanlı yapıdaki dış hatları, Karina’nın genç, sıcak, devasa yıldızlarından gelen rüzgarlar ve radyasyonla şekilleniyor. Bu yıldızlardan bazısı, bulutsunun içinde oluşmaya devam etmekte. Kızılötesi ışıkta görüntülenen toz, gizlenmiş yeni doğmakta olan yıldızdan savrulan iki tane dar ve enerjik jeti daha iyi gösteriyor.

Açık Bilim: Astrofizik Kaynak Kodu Kütüphanesi’ndeki 2,600’den fazla koda göz atın