24 C
İstanbul
19 Eylül 2018
Popüler Bilim

Andromeda O Kadar da Büyük Değilmiş !

Evrendeki dev sarmal galaksiler olarak bilinen Samanyolu ve Andromeda galaksilerinin yaklaşık 4 milyar yıl içinde birbirlerine sonsuza kadar bağlanacakları bir çarpışma bekleniyor.

Gökbilimciler, Andromeda’nın Samanyolu’ndan üç kat daha büyük olduğunu düşündüklerinden galaksimizin kolayca yenilgiye uğrayıp daha büyük olan komşumuzun içine çekileceğimizi düşünüyorlardı fakat yeni araştırmalar rakibimizi fazla yücelttiğimizi gösteriyor.

Royal Astronomical Society’nin (Kraliyet Astronomi Topluluğu) aylık bildirimlerinde yayınlanan araştırmada, Avusturalyalı gökbilimciler Andromeda’nın sanıldığı kadar da büyük olmadığını  açıkladı. Hatta Andromeda’nın Samanyolu ile neredeyse aynı kütlede olduğunu keşfettiler (Güneş'in kütlesinin yaklaşık 800 milyar katı).

Ekip, Andromeda’nın boyutunu belirlemek adına hızlı hareket eden bir yıldızın, ana galaksisinin çekim gücünden kurtulması için gereken hızı hesaplayan bir teknik kullandı. Fırlatma için gerekli olan bu hız kaçış hızı olarak da bilinir.

Batı Avustralya Üniversitesi Uluslararası Radyo Araştırma Merkezi Şubesindeki astrofizikçi Prajwal Kafle, bir roketin uzaya fırlatıldığında yer çekimini yenmesi için saniyede 11 kilometrelik bir hızla fırlatılması gerektiğini söyledi ve galaksimiz olan Samanyolu Dünya’dan yaklaşık bir trilyon kat daha fazla kütleye sahip olduğundan, Samanyolu'nun kütle çekimi gücünden kaçması için de saniyede 550 kilometrelik bir hızla fırlatılması gerektiğini ekledi.

Bu, bir galaksinin kütlesinin, nesnelerin kaçış hızlarını analiz etmek için yeniden hesaplandığı ilk sefer değil. 2014 yılında Kafle, Samanyolu’nun kütlesini gözden geçirmek için benzer bir teknik kullandı ve galaksimizin daha az karanlık maddeye sahip olduğunu keşfetti.

2014 çalışmasının Samanyolu için gösterdiği gibi günümüz makalesi de bir önceki araştırmanın Andromeda galaksisinde bulunan karanlık maddelerin miktarını fazla tahmin ettiğini gösteriyor. ”Yüksek hızdaki yıldızların yörüngelerini inceleyerek Andromeda’nın daha önce sanılandan daha az karanlık maddeye sahip olduğunu keşfettik ve bu, önceki gözlemlerde ortaya çıkarılanın üçte biri” dedi.

Andromeda’nın genel kütlesini gözden geçirmek galaksilerin çarpışması sırasında Samanyolu’na yardımcı olacağı düşünülse de araştırmacılar, galaksiler çarpıştığında tam olarak ne olacağını belirlemek için yeni simülasyonlara ihtiyaç duyulduğunu belirtiyorlar. Ancak 4 milyar yıl içinde ne olursa olsun Kafle bugünkü yeni bulgunun, ekibin anlayışını tamamen değiştirdiğini söylüyor.

Yine de şimdilik, bir zamanlar düşündüğümüz gibi Andromeda’nın Samanyolu'ndan o kadar da büyük olmadığını biliyoruz. Sidney Üniversitesindeki astrofizikçi Geraint Lewis’in de dediği gibi “Galaktik silah yarışlarını bir kenara dinlenmeye koyabiliriz”.

Yanımızdaki galaksi Andromeda, eninde sonunda (4 ya da 5 milyar yıl içinde) Samanyoluyla birleşecek. Samanyolu son zamanlarda hiç büyük birleşme yaşamamış olsa da astrofizikçiler önceki küçük birleşmelerin kalıntılarını inceliyor.

Çeviri: Nurcihan Akalın

1. Astronomy, "How Big is the Andromeda Galaxy?"
<http://www.astronomy.com/news/magazine/2018/02/adromeda-is-the-same-size-as-the-milky-way>